TRIP MEMANCING EDISI TAHUN BARU CINA PART 2


ASSALAMMUALAIKUM and HI all

*since i receive few calls from non Malay friends who interested with my blog, 
U guys make me smile dude! Thanks and do come again all ;)



Ikan kaloi jadi pilihan...ape boleh buat..ikan-ikan jenis ni yang menghuni lubuk-lubuk renjer..termasuk la ikan toman..memang dah takde pilihan sungai bernam sebelah estate ulu basir ni.. asal guna umpan sawit je, mesti  ikan ni  yang sapu dulu..tapi ada kelebehan melayan kudrat ikan kaloi ni..dari melayan ikan kaloi ni la renjer dapat lebih pengalaman tarikan ikan yang hebat...kalau sapa-sapa yang belum pernah rasa tarikan ikan kaloi ni mungkin menganggap ikan kaloi ni ikan yang mudah dipancing...

bagi renjer ikan kaloi ni lagi terbaik dari ikan-ikan air tawar yang lain..bukan la dari segi rasa isinya..tapi dari permainan kudratnya bila sudah lekat di kail...pertamanya ikan kaloi ni punya gigi kecil yang tajam..cukup mudah dia nak memutuskan perambut jika sudah menelan kail..keduanya ikan kaloi ni suka melambungkan diri untuk melepaskan diri..dan yang paling menarik lagi ikan kaloi ni jika sudah lekat dikail..ia mudah kemana saja tak kira melawan arus atau pun tidak..mungkin di sebabkan bentuk badannya yane leper dan siripnya yang lebar menyebabkan kudratnya lebih kuat... tapi ini teori renjer la..kadang-kadang kena buli jugak la renjer dengan si kaloi ni hehe...




kata orang ikan patin lagi hebat..betul tu memang betul..tapi bagi renjer ikan patin bersaiz 5 kilo keatas sudah pasti la hebat..dari segi saiznya dan jika ikan patin tu sudah berada di sungai yang berarus...dari pengalaman renjer la, ikan kaloi cukup jika bersaiz 3 kilo je..itu pun sudah hebat..belum lagi yang bersaiz 5 kilo ke atas..agak-agak macam mana permainan dia????  ha itu kena rasakan sendiri la hehe...kat sungai bernam ni rasanya saiz yang besar macam tu tak mustahil ada..ada jugak la kadang-kadang tu dapat mencuri umpan renjer..tapi renjer dibuli la dengan ikan kaloi yang bersaiz macam tu hahaha...

sekali sangkut kat kail..memang dia takkan mengalah la..sreeettt!!! kuar bunyi drag..berdesub dia punya pegi... keatas kebawah..lambung sana lambung sini..last-last reba kayu halanya hahaha...itu la cara si ikan kaloi ni..sama la hebat macam si toman..kelebihan dia pada gigi yang tajam..kalau ada yang nak rasakan sendiri nanti boleh la cuba-cuba turun ke sungai bernam tu..umpan sawit tu jadi pilihan..selain umpan sawit renjer pun tak pasti la..kate orang ikan kaloi ni bermacam umpan..belalang nangka la belalang botak la..pucuk keladi la..terpulang jika nak mencuba..bagi renjer setiap sungai berlainan umpan pilihannya...lain tempat lain seleranya :P

   




Nota renjer : kalau ada yang teringin nak meduga ikan kalou ni nanti boleh la halo2 renjer...ikan tak berharga tapi kudrat ikan memang mengila hehe :P


14 komen tak kire kaki pancing:

masjoko said... Reply To This Comment

terbaeklah....janji layan..

Anonymous said... Reply To This Comment

huii! besaq2!! berapa kilo tu renjer???

Sollehudin Sapari said... Reply To This Comment

dlu sy pernah dapat kaloi guna mata udang..tapi tak da la besar sangat..itu pun nasib je dapat..hehe..

Anonymous said... Reply To This Comment


Besar kaloi

zainuddin otaklaju said... Reply To This Comment

Aku pun slalu kne buli ngan ikan kaloi...g pot kaloi kelabau yang naik. Hahaha.. Harini lagi lucu aku naik rohu kat kona s.. 1.6 kg dia punya lawan bapak ganas giler mmg puas hati betoi siap terbang terbang lagi...sebelum dia terbang2 aku syak si kaloi pujaan hati atau kelabau 5 kg dah rupenye si rohu sungai 1.6kg.. Alhamdulillah trip sorang2 harini naik rohu,jelawat n lampams..
Aku goreng aje rohu tu rasa dia mmg beza ngan lombong pnye mmg terbaik ad manis2 cam lampam jawa..

Anonymous said... Reply To This Comment

Renjer. Jgn biar blog anda terlalu lama tidak diupdate. Sy hari2 menanti post2 terbaru anda. Rindu renjer

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@masjoko janji berdesing dragg :P

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@Anonymous ikan kaloi tu saiz 2kg lebih..ikan toman tu 4.5kg je :)

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@Sollehudin Sapari kalau ikan kaloi yang besar..senang2 je dia putuskan tali pancing :)

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@Anonymous tu kira kecik la..ade lagi yang saiz besar2 dari tu..tapi kami kena buli je ngn ikan2 tu hehe :P

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@zainuddin otaklaju kona s?? orang kampung renjer la ni?? ade mase boleh join mancing sesama :)

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@Anonymous maaf la..renjer betul2 sibuk skang ni..ada kelapangan renjer pasti update..

nk kne cari pc yg boleh bawak ke sg ni baru senang nak update blog :)

Aimaria said... Reply To This Comment

Kt tempat sy pn ader. Tp area ban kenel kt parit je. Rekod kaloi dr otai2 ader yg 6 kg. Daya tarika ikan kaloi nie mcm ikan jenahak ek. Sy x taw sgt bab x pnah dpt yg besar.hehe. Tp kt ban kenel diorang.ckp ikan kaloi ader yg 10 kg seekor

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@Aimaria owah besar2 tu :) kt tempat renjer ni pun besar2 ikan kaloi ni,tpi yg senang daratkan takat2 saiz 3,4kg sekor je..yg besar2 kuat tul kudrat dia :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...