LUBUK OH LUBUK KU


ASSALAMMUALAIKUM and HI all

*since i receive few calls from non Malay friends who interested with my blog, 
U guys make me smile dude! Thanks and do come again all ;)






Sungai Bernam --- mungkinkah lubuk-lubuk terbaik renjer hanya akan tinggal kenangan?? kenapa?? satu aliran sungai yang pecah telah melalui lombong-lombong  dimana tempat ikan-ikan yang terbaik masuk jika air sungai utama banjir.. tapi kini laluan sungai yang pecah itu sudah ditambak.. jadi aliran sungai sekarang hanya mengalir ke sungai utama sahaja..lubuk yang renjer selalu terjah kini semakin mengering dan tinggal lopak-lopak air yang masih dalam sahaja yang masih bertahan..

dari sumber info yang renjer dapat, ban sungai pecah itu terpaksa ditambak kerana mahukan aliran air sungai bernam terus ke satu ampangan dimana ada 2 loji air untk kegunaan felda dan kampung-kampung yang terdekat.. mungkin sebelum ni air untuk loji itu tidak mengcukupi kerana air sungai terlalu cetek dan aliran  sungai banyak masuk ke lombong pecah itu...apakah mungkin ban yang di tambak itu akan bertahan?? kerana ini sudah kali yang hampir kali yang ke sepuluh ban sungai yang di tambak pecah kembali bila musim hujan kerap turun dan banjir...


|
(hasil trip last)

pernah dulu  3 tahun ban sungai tu bertahan sebelum ban sungai pecah semula..kali ni entah la..jika betul-betul bertahan ban sungai yang baru tu, memang lubuk renjer akan tinggal kenangan la..hilangla kawasan ikan-ikan nak membiak..apa boleh buat..ikan dan manusia sama-sama memerlukan air..

lagi satu info yang renjer dapat..berpesta sekarang ni orang-orang mula turun ke lombong-lombong tu..mane taknye..air dah nak kering..ada yang menjala udang..ada yang menjaring ikan-ikan lampam,ikan baung..dan yang paling best lagi..memancing ikan belida..lubuk yang masih lagi dalam memang banyak la ikan belida ni terkurung..dan dah ada yang mula daratkan saiz-saiz 5,6,7kg katanya...uhh! renjer je belum berkesempatan lagi nak p terjah..sibuk sikit minggu dan bulan ni...ada ruang masa nanti pasti renjer akan turun..



Nota renjer : lepas ni tinggal lubuk estate sungai ulu basir jela jadi pilihan renjer jika nak turun trip memancing.. 


4 komen tak kire kaki pancing:

Sollehudin Sapari said... Reply To This Comment

tak pe, nanti musim ujan pecah lagi kot..hehe

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@Sollehudin Sapari kalau pecah lagi memang terbaik la hehe.. :P

tapi kesian pulak kat penduduk..air paip xcukup huhu :)


Anonymous said... Reply To This Comment

dah boleh terjun menggagau tu huhu..dulu kami pernah dapat udang babyal kat lombong tu..datang nak pancing tapi air dah kering..kami jala je huhu

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@Anonymous owah! rezeki la tu..kat port tu udang besar2 :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...