EDISI RAMADAN TRIP PANCING PART 2




ASSALAMMUALAIKUM SALAM RAMADAN and HI all

*since i receive few calls from non Malay friends who interested with my blog, 
U guys make me smile dude! Thanks and do come again all ;)





Lepas je bangun makan sahur terus bersiap nak pegi berniaga..balik niaga dalam pukul 8.30 pagi..rehat kejap dalam sejam dua pastu terus halo-halo member kot-kot ada yang nak join turun memancing.. kalau semua sibuk renjer gerak je sorang-sorang.. kadang-kadang tu memang dah ade orang lain kat lubuk-lubuk sungai bernam ni..kalo ade ruang renjer mencelah jela.. macam tu la rutin harian renjer bulan puasa ni.. kalau cuaca tak ok atau air sungai keruh ke baru renjer plan lain atau rehat je kat rumah...

setakat ni kalau member-member yang rapat dengan renjer dorang takkan tolak kalau renjer ajak turun memancing.. kena pulak dah memang musim ikan kelabau masa ni..permintaan pun tinggi untuk ikan ni.. pantang renjer ada dapat je..ade je yang tempah dah.. dah main dengan memancing ni kena paham-paham la pulak. .bukan setiap kali turun tu tentu ade hasilnye.. kadang tu lain ikan yang kita nak lain ikan yang sangkut.. kena pulak sungai bernam ni sekarang banyak ikan kaloi... agak-agak junam joran lain macam tu tau dah la ikan ape..kaloi oh kaloi je hehe...macam tu la rezeki renjer ni..




satu-satu lubuk tu kena habiskan dulu ikan kaloi ni baru la nak jumpa ikan kelabau ni..ikan kaloi ni bukan la tak berharga langsung..cuma bila dah terlalu banyak pastu besar-besar pulak tu.. takut kot orang nak makan ikan ni..kena pulak duk kat kawasan lubuk ikan yang sedap-sedap..mana la nak layan isi kaloi dah hehe..ada orang-orang tertentu  je yang suka ikan kaloi ni..pastu yang pandai buat ikan pekasam...setiap kali renjer jual ikan ni alhamdulilah la..sentiasa habis je :)

untuk pengetahuan..ikan kaloi ni jenis ikan yang jaga kawasan..satu-satu lubuk kalau dah terlalu banyak ikan kaloi ni ikan lain dah takut nak duduk kawasan tu..(mengikut pengalaman renjer la)





p/s: next entry part 3..hasil lebih menarik..at sungai bernam lagi...


10 komen tak kire kaki pancing:

abah khalisha said... Reply To This Comment

guna umpan apa ni renjer?

izani hamid said... Reply To This Comment

Tahniah abg saiful...
hasil tengah lebat ke?
...lps raya tumpang terjah sg. bernam...minta izin/laluan dulu....

ali pancing said... Reply To This Comment

Teringin betul la nak mancing ngan Renjer ni... lama tak tarik kaloi...

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@abah khalisha biasa la..guna sawit peram tu.. :)

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@izani hamid bulan puasa tadi rezeki alhamdulilah la..dah lps raya ni hujan je plak.. nti ade masa kita plan trip :)

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@ali pancing klu kat sg bernam ni mmg dah byk ikan kaloi..klu ade mase nti boleh la join renjer :)

izani hamid said... Reply To This Comment

kaloi oh kaloi...bila dpt tarik kaloi bernam...

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@izani hamid skang ni sg bernam tu dh jdi mcm laut hehe... tgu musim tahun depan la pulak :)

Sollehudin Sapari said... Reply To This Comment

Pernah cuba casting kaloi tu tak bro? sebab dulu ada member casting dapat kaloi..

Bro hantu said... Reply To This Comment

besar sungguh ikan kaloi tu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...