JELAJAH KE SUNGAI PERAK




ASSALAMMUALAIKUM

*since i receive few calls from non Malay friends who interested with my blog, 
U guys make me smile dude! Thanks and do come again all ;)





Misi renjer kali ni ingin meredah lubuk baru ke sungai perak..biarpun renjer sudah awal mendapat info yang air sungai perak sudah terlalu surut.. gian memancing punye pasal renjer plan turun memancing jugak..janji dapat intai-intai lubuk pun da kira ok la kan? hehe

kali ni renjer turun dengan patner renjer (najip) dia ni baru nak berjinak-jinak dengan dunia menjoran ni .. sebelum-sebelum ni dia memang aktif terjun parit je.. pastu pulak menjaring ikan-ikan darat... tapi bila dia dah dapat rentak menggunakan joran, dia dah mula rajin ikut renjer turun trip memancing..



kalau sebelum ni ajip ikut renjer ke sungai bernam je tapi disebabkan air sungai bernam sudah banjir , renjer plan la ke sungai perak ni..mula-mula tu plan renjer nak berumah 3 hari ke sungai perak ni,tapi disebabkan ade sedikit gangguan malam hari kedua kami kat lubuk teluk bakung,kami buat keputusan untuk balik je..

banyak jugak lubuk yang kami terjah, tapi semunya hampa..kebanyakan lubuk yang kami singgah semuanya penuh dengan reba kayu..sampai habis la perambut yang renjer siap ikat..berpuluh batu pancing kami sedekah kat sungai perak tu..tu la nasib kaki pancing hehe :P

.

bukannye tak berikan kat sungai perak ni,cuma reba kayu yang menjadi penghalang untuk kami daratkan ikan yang besar-besar..tapi macam tu la nasib kaki pancing..kadang kala ade rezeki kadang kala boleh jadi bangau je termenung menunggu ikan hehe...

nasib la trip renjer ni ade jugak daratkan 2 ekor patin lawang dan seekor ikan lampam..yang selebihnye berjaya meloloskan diri..nantilah renjer plan lain ke sungai perak ni..tunggu air besar nanti..sempat jugak la renjer cari member-member kaki pancing baru kat sungai perak ni.. diorang memang menetap kat kampung-kampung tepi sungai tu..ape-ape hal nanti senang la renjer halo je dorang kalau nak tahu info air sungai..





Nota renjer :  puas turun ke sungai, renjer nak plan memancing haruan je lepas ni..air sungai dah ok nanti baru renjer nak bermalam ke sungai lagi..

8 komen tak kire kaki pancing:

Bro Aim said... Reply To This Comment

kat kerian sungai baru nak naik.. badau baung belum turun lagi... sonok plak kalau ada trip2 ni.. harap2 ada peluang trip dengan renger

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@Bro Aim : perhh! sg kerian?? dulu mase renjer kerja dekat felda gunung bongsu,renjer selalu jugak mcing sg kerian tu, besar2 renjer daratkan lampam.. :)

razlan said... Reply To This Comment

Sedap ikan patin tu..Renjer nti klu turun sg perak lg .Jgn lp bwk sawit peram lbh..yg hari tu dh hbs..hasil Mmg tensile ah! :@

pospey said... Reply To This Comment

dah lama tak turun ngail......

Bro Aim said... Reply To This Comment

itulah...tapi selalu dapat ikan pipih je...kalau dapat belida ok lah juga..baru puas hati nak layan tarik...skrg dah kerja kat kepong..so cam dekat sikit nak g besout..ada masa nak rojer renger g casting or trip..boleh?

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@razlan ok, isi terbaik lah! bulan dpan renjer plan turun sg perak lagi :)

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@pospey : jom la turun dengan renjer hehe :P

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@Bro Aim : ok xde hal...ingt mgu ni renjer nk plan ke sg btg berjuntai, tgu umpan matang dulu hehe :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...