GEGAR LUBUK SG BERNAM LAGI


ASSALAMMUALAIKUM and HI all

*since i receive few calls from non Malay friends who interested with my blog, 
U guys make me smile dude! Thanks and do come again all ;)






Satu lagi trip memancing yang renjer aturkan bersama abang renjer (shahrizan) dan jugak hakim al-ikhsan..kali ni kami tak turun bermalam pun..sebab pagi tu renjer kena jual ikan dulu kat pasar..balik dari pasar tu baru renjer gerak ke lubuk..lebih kurang pukul 10 pagi kami sampai ke lubuk..kali ni air sungai kat lubuk tu dah betul-betul surut...cuma cuaca pagi tu je mendung sikit..

kali ni target renjer memang nak cari ikan kelabau..sebab abang renjer yang sorang ni belum pernah lagi rasa tarikan ikan kelabau ni..dengan berbekalkan umpan sawit peram renjer tu..mula-mula tu renjer pun kurang yakin jugak yang ikan kelabau ni nak makan umpan kalau cuaca mendung je..sejam jugak la kami tunggu..ikan-ikan lampam je pon yang sudi curi umpan kami..naik je ke pukul 11 pagi baru matahari mula muncul...





bila dah naik matahari baru la kami semangat..kali ni memang renjer yakin la ikan kelabau ni akan muncul..siap tukar umpan baru renjer mula tabur sawit hancur sikit-sikit..kira macam teknik rasuah la hehe..bagi anak-anak ikan berebut kutip sawit yang hanyut tu..mase tu nanti baru ikan-ikan besar ni meluru nak cari makan jugak..tak lama lepas tu baru la joran renjer ada reaksi seperti ada ikan besar yang sedang nak menjamah umpan..bergegar semacam je rod..

tertiba...dragggg!!! tu dia habaq hang..melengkung joran..memang kumpulan ikan kelabau dah sampai la..baru je daratkan seekor ikan kelabau..belum sempat pun nak keluarkan ikan tu dari sauk..satu lagi joran melengkung..perhhh!! syokkkkkkkk habaq hang..hehe :P  tapi tu la., dok tengah best ikan dah mau makan, bot pulak duk buat litar kat port kami mancing tu..memang grrrrrrrrr betol la..sampai air sungai jadi keruh la diorang punya kerja...




lebih kurang pukul 12 tengah hari baru hakim al-ikhsan pulak sampai..mase tu joran pun dok tegak je..ikan pun dah ke mana-mana lari..naik mengantuk tunggu..lebih kurang pukul 3 petang cuaca pulak dah gelap semacam je...braww..sekali dia turun..nasib la ada bawak tikar plastik..dapat gak buat bumbung..2jam hujan turun..punya la lebat..lepas hujan stop, ikan lampam je pulak mula mau makan lagi...sykkokk habaq hang...layannn... lebih kurang pukul 6 petang kami pun kemas joran..sebab malam tu abang renjer dah nak balik  ke kl..lagipun dia dah puas hati dapat gak merasa tarik ikan kelabau...



Nota renjer :  seekor ikan kelabau tu saiz 1.8kg..seekor lagi tak sempat nak timbang..renjer bagi kat hakim je..lepas tu ikan lampam seekor je yang besar 1.3kg..

4 komen tak kire kaki pancing:

hady said... Reply To This Comment

best law dpt pg kt port ranjer nie...huhu

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@hady : mmg best..tapi port ni berselut la sikit :P

Alif Saufi said... Reply To This Comment

renjer,xde entri psal ikan baung ke?

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@Alif Saufi w,salam....

ade tapi xbanyak..pilih kt level baung tu..klu dulu2 mmg renjer minat buru ikan baung ni..tpi renjer kurang koleksi gmbar ikan baung :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...