BANJIR ---- CARA MEMERAM BUAH SAWIT (SAWIT PERAM)


ASSALAMMUALAIKUM and HI all

*since i receive few calls from non Malay friends who interested with my blog, 
U guys make me smile dude! Thanks and do come again all ;)  






Apa cerita bro?? mana hasil?? lama tak terjah lubuk??  

ape boleh buat..musim hujan belum reda lagi ni..dah banyak estate-estate sempadan sungai bernam tu dah banjir..nak jejakkan kaki ke sungai pun dah tak boleh masuk..

habis dok buat apa la ni..??

mancing tu tetap mancing la..tapi cari ikan haruan jela..merata jugak la cari lubuk..banjir luas sangat..ikan pun dah merata duduknya..sesekali tu berhasil jugak..tapi bila duk hujan je dapat la 5--6 kilo sekali turun..ape boleh buat .. rezeki banyak tu je.. :)  

tapi setiap kali p mancing sempat jugak la pilih buah sawit untuk diperam..standby umpan sementara surut banjir nanti...kali ni renjer peram buah sawit banyak sikit..tapi takdela sampai untuk dijual..stok sendiri je..kot-kot ade trip lepas surut banjir nanti..


langkah-langkah utama cara memeram buah sawit 




1. pilih buah sawit yang betul-betul masak dan pilih buah sawit yang isinya tebal.
2. masukkan ke dalam plastik 2 lapis.. ikat plastik jangan bagi ada udara.. lepas seminggu keluarkan buah sawit tu.
3. balut pulak buah sawit tu guna paper. buat dalam 20 biji sekali balut.
4. masukkan kedalam plastik balik, ikat betul-betul dan jangan bagi ada udara. peram lagi seminggu..

biasanya 2 minggu dah boleh guna..kalau sawit tu sentiasa kering je..boleh tahan sampai 2 bulan..masa peram kalau sawit yang dah dibalut paper tu berpeluh, keluarkan tukar paper yang baru..




1. buah sawit yang dah diperam seminggu.
2. balut paper. masukkan kedalam plastik. ikat betul-betul jangan bagi ada udara..



Nota renjer : kat tempat renjer ni memang setiap hujung tahun air sungai akan banjir..masa ni la ikan-ikan akan membesar..surut je banjir nanti..berpesta la kami :P


40 komen tak kire kaki pancing:

abah khalisha said... Reply To This Comment

wah cmtu eh cara peram..renjer lepas ni ajar cara sangkut dekat mata kail pula..biji buah tu nak kena buang ke bila sangkut kat mata kail?nanti wat lah entri pasal tu

Bro Aim said... Reply To This Comment

antara cara ni dengan cara peram rendam dalam air 3 hari atau lebih kemudian jemur sehari atau 2 hari mana lagi umhh?? tak pernah lagi buat sampai dua minggu ni

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@abah khalisha : ok nti renjer buat entri cara2 ikat mata kail dan cara pasang umpan sawit tu :)

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@Bro Aim : kalau di rendam mmg sawit akan jdi cepat lembik,tapi xde ketahanan..kang bila guna sawit mudah hancur..bila di jemur pulak sawit akan jdi kematu..minyak dia akan kering :)

Mohd Khalis said... Reply To This Comment

tuan renjer nk tnye sg bernam kt mne port biase tuan mncg patin?sy dok sbk bernam tp x tau tmpt nk mncg ptin..biase mncg kolam je,

Anonymous said... Reply To This Comment

tq renjer.......info yang sangat berguna...air sg bernam masih dalam lagi ka???

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@Mohd Khalis w,walam..klu sebelah bawah daerah sg panjang nk ke sg besar mmg dengar2 dah ade yg daratkan ikan patin..tpi renjer xpasti lokasinye.. yg renjer selalalu dapat daerah sebelah atas..area ampangan..jln nak ke sg tengi atau nk ke felda gedangsa.. :)

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@Anonymous w,salam..dengar2 air dah mula surut..renjer pun xdan nak p jenguk ke lubuk lagi :)

Mohd Khalis said... Reply To This Comment

Tu la lau blh nk gk sesekli folow renjer p tmptnye..nk blj cara nk pki umpan n mata yg sesuai lau kt sungai ni..lau kt kg sy bese tgk org naikkn tapah n mncg udg je..x pnh lg nk rse tarikan patin sungai ni...mgu lps blk kg igt nk pg la gedangse tu sekli x leh jln la sbb bnjir lg..

jooy slim said... Reply To This Comment

Air sungai bernam dh ok ke bro?..dh x sabar nk turun sungai bernam ni..hehe

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@Mohd Khalis : air sungai dah mula surut..rasanya jalan nak ke gedangsa dah xbanjir :)

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@jooy slim : surut dah pun..smlm dan turun sekejap..berjaya jugak daratkan sekor ikan patin :)

jooy slim said... Reply To This Comment

perghh dasyat bro..tahniahh..

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@jooy slim : ada masa nti kita turun mancing sama2 :)

abah khalisha said... Reply To This Comment

ok..tq renjer..jgn lupa plak entri tu ya

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@abah khalisha : ada masa nti renjer buat :)

Mohd Rashid said... Reply To This Comment

tapau sy sekilo sawit..haha

Bro Aim said... Reply To This Comment

@Renjer Sungai oh ye ke..patutlah selalu guna untuk seminggu je.. lepas seminggu dah kena buat lain..tu..kang boleh try cara renger.mana tau leh simpan sebulan dua pula..bukan rajin sangat pun buat umpan..sampai katak pun g beli..haha

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@Mohd Rashid : sekilo hahaha..mcm mau beli ikan je huhu :P

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@Bro Aim : cuba jgn xcuba hehe :P bukan susah pun nak peram..jnji jgn berair je sawit tu :)

jooy slim said... Reply To This Comment

insyaallah bro..mmg teringin sgt nk turun mancing dgn bro kalo ada kelapangan nanti..

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@jooy slim : mggu ni air dah ok sikit :) renjer ade dpt ikan patin seekor lagi :P

HK Photo said... Reply To This Comment

terima kasih bro renjer akan dicuba resepinya

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@HK Photo selamat mencuba :)

UKE said... Reply To This Comment

Renjer,kalau air sungai keruh..boleh jgk ke guna umpan sawit peram ni? =)

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@UKE tgk jugak la keruh yg mcm mana..klu telalu keruh mmg xsesuai la..tpi klu air sg bru nk reda dari keruh ok dah..mase tu biasanya ikan2 jnis lampam yg besar2 akan ambik umpan tu :)

UKE said... Reply To This Comment

Alhamdulillah,kali pertama guna umpan sawit peram hari ini,air sungai bru surut dapat lampam besar lebih kurang 1kg.
Pergh,memang power.
Trima ksih tnjuk ajar renjer.:-)

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@UKE alhamdulilah..dah faham teknik insha allah pasti ada rezeki lebih terbaik nanti :)

UKE said... Reply To This Comment

@Renjer Sungai Kali kedua guna umpan sawti peram..kaloi 2.5kg dapat sy daratkan..Terbaikla umpan ni..
bukan senang nak dapat ikan bersaiz 1kg ke atas sekarang kat sungai tempat sy ni renjer.
ramai sangat kaki-kaki menuba ikan.
Apapun,umpan sawit peram terbaikkkkkk. =)

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@UKE terbaikk!! :)

Raizo said... Reply To This Comment

Encik renjer x jual ke sawit tu? Kalau jual saya nak beli..tempat saya ni susah nak dapat sawit.

Raizo said... Reply To This Comment

Encik renjer x jual ke sawit tu? Kalau jual saya nak beli..tempat saya ni susah nak dapat sawit.

Raizo said... Reply To This Comment

Encik renjer x jual ke sawit tu? Kalau jual saya nak beli..tempat saya ni susah nak dapat sawit.

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@Raizo untuk makluman..klu dulu mmg renjer ade jual buah sawit peram ni..
tpi sekarang stok untuk dapatkan buah sawit pun mnjadi masaalah..

no 1 : sawit yg nak di peram pelu dipilih..

no2 : bukan semua buah sawit sesuai untuk diperam..

no3 : perlu banyak masa untuk jadikan umpan..

ok..renjer xde stok sawit?? dulu ambik sawit dari estate yg terdekat..sawit kawasan tu masih byk..tpi bila ambik untuk bisnes..renjer rase dh mcm mencuri la pulak.. tu yg menjadi masalah utama.. kt sini renjer boleh kongsi cara untuk peram sahaja..klu untuk jual mmg renjer xde stok buah sawit.. :)

affendy kamaruddin said... Reply To This Comment

waalaikumsalam renjer. saya berminat nak mancing udang di felda gedangsa. mohon jasa baik renjer kalau ada no tel tekong bot di sana. email saya kurungphg@gmail.com atau hp saya 017-6189691. tq ranjer

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

Maafla..lubuk udang area blah sana sudah hancur..mber yg usahakan sewa bot pun dah stop..lubuk dh tercemar sisa kilang dan pelombong yg mula aktif.

Emzra Afif said... Reply To This Comment

Assalam tuan RS. Saye ni budak bru nak naek. Haha..nak tnye skeyt. Buah sawit yg nak diperam tu ade campo ape ape bahan ke atau buah sawit semata.sye nak cuba mnduga kt puncak alam.mohon penjelasan tuan. Terima kasih.

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@Emzra Afif w,salam..
xde campuran ape pun..cuma perlu pilih buah sawit yg btul2 masak dan yg isi buahnya tebal je.

mohd danny said... Reply To This Comment

Saye buat sawit tu jadi kering berkulat putih
Ape yg silap agaknye

mohd danny said... Reply To This Comment

Saye buat sawit tu jadi kering berkulat putih
Ape yg silap agaknye

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...