IKAN KELAH SUNGAI SUNGKAI


ASSALAMMUALAIKUM and HI all

*since i receive few calls from non Malay friends who interested with my blog, 
U guys make me smile dude! Thanks and do come again all ;)  





Ikan kelah Sungai sungkai..benarkah satu ketika dahulu sungai ini penuh dengan spesis ikan air tawar yang menjadi rebutan kaki pancing masa kini??? kemanakah perginya spesis ikan kelah di sungai sungkai ini sekarang??? benarkah satu ketika dahulu saiz ikan kelah sungai sungkai ini pernah mencecah hampir 10kg seekor???
cerita dari pengalaman kaki-kaki pancing vateren sekitar tahun 80an yang pernah merasa tarikan ikan kelah sungai sungkai ni dahulu..rata-rata mengambarkan kehebatan dan besar saiz ikan..setelah masuk tahun 90an ikan kelah ini mula berkurangan...apakah faktor utama ikan ini semakin berkurangan ?? katanya sekitar tahun 2000 sungai sungkai ini pernah dilanda banjir lumpur..mungkin jugak bencana ini yang menyebabkan ikan kelah sungai ini semakin pupus..
dan jugak satu lagi punca ikan ini semakin pupus..dengar kabarnya semakin ramai yang turun ke sungai sungkai ni dengan menggunakan cara mengaren..(arus elektrik generator) bukan takat khabar saje, renjer sendiri pernah terserempak dengan geng-geng ni..bukan la renjer taknak tegur..dah tua-tua pun orangnya.. mungkin bagi mereka cara itu paling berkesan untuk dapatkan ikan banyak dengan mudah...


"tolong la pakcik .... hentikan semua ini..
jangan la wariskan teknik tu pada generasi muda..
hancur hidupan berharga sungai sungkai tu nanti"


rase nak je Renjer cakap camtu.. tapi tu lah.. susah jugak nak tegur bila orang lebih berusia dari kita ni.. adakah satu hari nanti ikan kelah sungai sungkai ini akan menjadi kenangan sahaja...saiz 10kg?? silap-silap saiz satu kg pun belum tentu nak jumpa dah....



(bukti ikan kelah sg sungkai cecah saiz 10kg)

Nota renjer : renjer sendiri pernah menduga ikan kelah sungai sungkai ini dahulu..tapi belum pernah lagi bertemu yang bersaiz mega..lagipun bukan senang nak memikat  selera ikan kelah ni.. 


18 komen tak kire kaki pancing:

abah khalisha said... Reply To This Comment

fuh boleh capai besar tu eh renjer..dasat-dasat tapi isi ikan tu liat lah ye

azhar@alia said... Reply To This Comment

kalau kat tempat kami dapat je orang buat kerja kerja macam tu kami bakar ja moto hahaha...rasakan!!

Keong said... Reply To This Comment

betul ker renjer kelah dlm gambar tu 10kg ?

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@abah khalisha : klu lubuk xde gguan xmustahil saiz ikan boleh membesar mcm saiz tu kan :)

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@azhar@alia : perhh!! ganas hehehe :P

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@Keong : hampir mencecah saiz 10kg...betul la tu :)

Keong said... Reply To This Comment

kelah dlm gambar tu hanya 5kg...saya sendiri yang tolong toke ambil gambar tu...

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

keong : oh yeke?? kate toke tu 8kg lebih... ape2 pun saiz tu dah dikira terbaik la :)

Keong said... Reply To This Comment

tapi itu bukan dapat dgn pancing...

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@Keong : xkisah la cara apa die tangkap..yg penting bukti tu,kita tau ikan saiz mega ada kat sg tu :)

Sandaime said... Reply To This Comment

aku sangat kenal orang yg pegang kelah besar nih.. adoi susah la mcm ni. saiz 10kg tu kalau bertelur bole hasilkan 300 RIBU anak benih kelah. pupus la kelah sg sungkai...

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@Sandaime : mmg ikan kelah sg sgkai ni dah di ambang kepupusan :( sgt2 kecewa..

Anonymous said... Reply To This Comment

Mmg pn dh pupus..mertua aku ckp zaman 80an kt sungai sungkai mmg byk spesis kelah yg beso2 ...

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

skang ni nak cari ikan kelah kt sg tu dah tipis harapan..mane taknye..bebudak duk turun mengaren je..pupus habis :(

zaim zack said... Reply To This Comment

@Renjer Sungai
kelah india blh mcecah 40kg,dlm malaysia,kelh terbesar pnah direkodkn 12kg...

zaim zack said... Reply To This Comment

@Renjer Sungai
kelah india blh mcecah 40kg,dlm malaysia,kelh terbesar pnah direkodkn 12kg...

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@zaim zack mungkin jugak..ikan ni boleh membesar mengikut kedalaman sungai..

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@zaim zack klu tak salah,di india ikan kelah bukanlah ikan yg popular seperti di tempat kita,dan disana ikan ini tidak berharga.. mungkin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...