BANJIR..IKAN HARUAN




ASSALAMMUALAIKUM and HI all

*since i receive few calls from non Malay friends who interested with my blog, 
U guys make me smile dude! Thanks and do come again all ;)






Seperti biasa jika musim banjir..rata-rata trip kami memang akan pergi memburu si badau..



di talian---- 


hakim : halo renjer..ape cerita?? jom p lubuk esok...
renjer : lubuk?? musim hujan la..sungai semua dah banjir..
hakim : ala xkisah la..janji memancing..
renjer : kalau nak p mancing haruan ok la..kalau nak p,esok ko datang terus beli umpan (katak)
hakim : lubuk haruan kat mane yang ok??
renjer : ko datang je esok..kite ronda-ronda la hehe :P
hakim : ok..esok pagi aku gerak..





ronda punya ronda sampai la kami kat satu lokasi ni..port banjir dari anak sungai darus..kalau dulu port ni la yang renjer selalu belasah ikan haruan..tapi dah lama jugak renjer tak ke port ni..siap je set pancing,kami terus mulakan operasi casting..lama jugak nak tunggu sambaran..mungkin banjir kat kebun sawit ni terlalu luas..merata dah ikan-ikan haruan ni duduk..

tekun dan sabar akhirnya berjaya jugak kami daratkan..sekor-sekor mula kami naikkan..saiz ikan pun boleh tahan besar-besar..tapi tu la..sedap-sedap tengah layan,cuaca mula berubah...dari cerah terus jadi gelap..tak lama mana dapat kami layan,hujan pun mula turun...mungkin rezeki kami hari tu takat tu je..apa-apa pun hasil kami hari tu tak la mengecewakan...




Nota renjer :  semakin kerap hujan turun...habis je musim hujan nanti..pesta la kami trip memburu ikan haruan...


6 komen tak kire kaki pancing:

abah khalisha said... Reply To This Comment

wah leh tahan banyak juga tu renjer..rezeki musim hujan nu.

Tong Sampah Kitar Semula Yang Sangat Col

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@abah khalisha : musim banjir mcm ni mmg cari haruan jela :) alhamdulilah la ade je rezeki :)

abah khalisha said... Reply To This Comment

tp tk byk sgt eh..nampak kurang je tangkapan tu?

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@abah khalisha : kurang sebab port ni kawasan ikan toman..pegi pun dah lewat petang..lgpun port ni yg plg dekat dengan rumah renjer :)

iqbal said... Reply To This Comment

Salam bro...

stok haruan ada banyak ke?

p/s lama tak jengok blog renjer.. makin maju.. alhamdulillah..

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@iqbal : w,salam..stok tu ade kalau rajin cari..trip haruan kurang..tpi klu nak mcing dak ok dah.. tq.

alhamdulilah :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...