IKAN PATIN REKOD TERBARU RENJER




ASSALAMMUALAIKUM and HI all

*since i receive few calls from non Malay friends who interested with my blog, 
U guys make me smile dude! Thanks and do come again all ;)  






Sungai bernam...satu lagi rekod terbaru renjer daratkan ikan patin besar sungai bernam ni..sebelum ni rekod terberat daratkan ikan patin sungai bernam di pegang oleh rakan renjer edy iaitu seberat 9.3kg...kali ni renjer pulak pegang rekod terberat daratkan ikan patin sungai bernam ni..14.1kg..

09.12.2012 adalah tarikh yang kami plan nak ke lubuk sungai bernam..dari malam tu dah kami rancang untuk intai-intai lubuk kot-kot air sungai dah surut dari banjir..sebab 2 hari dah hujan tak turun..cadangnya pagi-pagi lagi kami dah nak turun..tapi disebabkan hujan lebat subuh tu..plan kami dah macam tak jadi je plak..2--3 orang dah tarik diri..tinggal la renjer dan sorang lagi rakan renjer (ajoy) yang tetap yakin untuk turun..

agak lewat pagi tu kami gerak ke lubuk..sampai je ke lokasi..terus datang semangat..air sungai dah surut rupanya..lubuk yang renjer selalu pegi pun dah boleh masuk..cuma becak sikit la..kawasan tu masih basah lagi..rasanya baru hari yang kami turun tu je air sungai surut..




tak lama je lepas labuh joran..kami mula perasan..rupanya air sungai makin naik..mungkin hujan subuh tu punya air dah mula sampai..air sungai pun dah mula nampak agak keruh..kecewa jugak mula-mula tu..rasa macam nak kemas je joran semua..ajoy plak dah bunyi..kita makan nasik bungkus ni dulu lepas tu kita kemas la joran..renjer kata ok je..

tengah makan..baru 3--4 suap nasik..tetiba je satu joran renjer menjunam..lain macam je drag berdesing..pe lagi..bertabur la nasik dok kejar joran tu hehe...layan punya layan..akhirnya...tu dia ikan patin punya besar! tu la orang cakap kalau dah rezeki...memang kami tak duga..keruh-keruh air sungai macam tu pun ade jugak yang sudi..memang rezeki..alhamdulilah...dapat je ikan tu trus kami kemas joran semua..balik tu sekali lagi hujan lebat turun..nampak gayanya tenggelam lagi la lubuk terbaik renjer tu...



Nota renjer :  balik tu terus cencang ikan..malam tu jugak kami ramai2 sebat ikan tu buat masak 3rasa..sambil menonton malaysia vs thailand..


20 komen tak kire kaki pancing:

abah khalisha said... Reply To This Comment

renjer guna umpan apa leh dpt besar macam tu?

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@abah khalisha : umpan biasa la,sawit peram tu..tapi dapat mancing sekejap je..air sungai dah keruh :)

Mohd Rashid said... Reply To This Comment

perggh tu dia renger gempak la ikan tu..besor bebenor

Mohd Rashid said... Reply To This Comment

perggh tu dia renger gempak la ikan tu..besor bebenor

Izni Hafiz Abdul Rashid said... Reply To This Comment

terbaik... :)

Keong said... Reply To This Comment

selalu renjer ikut jalan mana pergi sungai bernam ?

Keong said... Reply To This Comment

selalu renjer ikut jalan mana pergi sungai bernam ?

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@Mohd Rashid : tapi ade yg lagi besar kat lubuk tu :)

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@Mohd Rashid : cuma dia belum teringin nak sebat umpan renjer hehe :P

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@Izni Hafiz Abdul Rashid : puas hati hehe :P

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@Keong : kalau naik moto ikut jln besout 5 je..dekat sikit :)

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@Keong : kalau naik van renjer tu ikut jln skc..lalu ikut jln lombong2..tapi jauh sikit la :)

Keong said... Reply To This Comment

oh...apapun ikan patin tu memang besar...mesti kuat tarikannya...

aidi said... Reply To This Comment

mmg superb besar betul patin yg renjer dpt ni..sy punye rekod pon x sampai 10 kilo tapi ayah sy yg pegang rekod kat sungai..tahniah renjer sungai :)

lisanita said... Reply To This Comment

besarnye..hebat renjer..tahniah.

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@Keong : lame jugak nak daratkan..lebih 20minit :)

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@aidi : tapi renjer rase dalam sg bernam tu ade yang lagi besar..tgu mase je nti ade yg akan daratkan :)

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@lisanita : besar macam ni..tu pun kami sekali hadap je habis di makan hehe :P

zainuddin otaklaju said... Reply To This Comment

Nantikan kemunculan 14.2kg...insyaallah

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@zainuddin otaklaju oh din puyu..bila la ko nk daratkan patin tu..ikan kaloi pun xpas lagi keh3 :P

ngko le pemancing yg paling kalakor pernah aku knal :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...