HUJAN DI BULAN RAMADHAN BERI PELUANG IKAN MEMBIAK



ASSALAMMUALAIKUM





-hujan ramadhan-



4 hari di bulan ramadhan..puasa kedua renjer meninjau bazar ramadhan di felda gunung besout.. terperangkap dalam hujan hampir 2 jam... hujan semakin kerap turun sekarang ni, baik pagi petang atau malam.. barangkali sekarang ini air sungai semakin dalam atau sudah pun banjir.. kali ni bolehla ikan-ikan sungai membiak selepas air semakin dalam..diharap selepas musim hujan reda nanti team renjer akan dapat beraksi semula dan akan mencipta rekod-rekod terbaru hehe..




di sungai bernam..biasanya jika hujan semakin kerap sebegini air sungai sudah pun naik dan melimpah di pinggir-pinggir tebing sungai dan menyebabkan banjir di kawasan-kawasan yang agak rendah dan air mula memasuki hutan-hutan kecil di mana ikan mula akan naik dan mencari tempat untuk bertelur dan mencari makanan..selalunya banjir begini mengambil masa sebulan dua untuk surut itu pun bergantung pada hujan...selepas air surut nanti barulah ikan-ikan ini turun ke sungai semula.. mase tu la nanti renjer tak kan lepaskan peluang dan akan beraksi semula hehe...rest sungai bernam!!








nota renjer : bagus jugak musim hujan nie..
dapat jugak rehat dan berpuasa..
selamat berpuasa semua !



8 komen tak kire kaki pancing:

Sesiapa said... Reply To This Comment

Selamat berpuasa...rehat2 lah dulu
Selepas raya baru joran mengamuk...hehehe

'Salam Ramadhan'

renjerkabloi said... Reply To This Comment

sesiapa : lepas raya nanti baru boleh beraksi :)

trma kasih sudi sggah.. selamat berpuasa ^_^

anamizu said... Reply To This Comment

rehat2 la bulan puase ni renjer..hehe

renjerkabloi said... Reply To This Comment

anamizu : rehat je..tangan ni je gatal2 lagi nak pegang joran hehehe....:)

man said... Reply To This Comment

kasi ikan-ikan bertelur dulu la renjer huhuhu...ikan dah banyak nanti baru bes nak serang :)

renjerkabloi said... Reply To This Comment

man : betul tu man hehe.. tapi bile dah banyak anak ikan jgn ambik buat lauk pulak kih3...^_^

fauzia said... Reply To This Comment

elok la ko rehat dulu tok renjer oi huhu..tengok2 pulak dunia luar..kuikui~~~

renjerkabloi said... Reply To This Comment

zia : hahaha pe bendo ko nie zia..aku kat dalam dunia la nie :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...