IKAN KELABAU BULAN RAMADAN



ASSALAMMUALAIKUM





-sg ulu basir-


Air sungai semakin pulih..banjir akibat hujan 3-4 hari yang lepas sudah semakin surut...sempat renjer turun intai sekejap petang semalam bersama rakan renjer (ajai)..tak sangka air sungai estate ulu basir ni cepat pulak surutnya..mungkin di sungai sebelah bawah tidak hujan tempoh hari...kalau macam nie boleh la dah serang hari-hari.. huhu...sapa-sapa yang dah sangap nak memancing tu...ha dah boleh la halo-halo renjer hehe...puasa??? ha kalau tak tahan puasa tak payah la kot join..hihi masuk hutan cepat penat..bile penat nak kena minum air.. ha..macam mana tu???




setelah setengah jam melabuh umpan... menung punye menung.. kreeetttttt tetiba je drag mesin shimano renjer di sentap hebat..sujud out rod lemax renjer di kerjakannya...layan punye layan..ha tu dia ikan kelabau!!! lame jugak dah renjer tak daratkan ikan kelabau saiz yang besar-besar macam nie..yang dapat ni hampir 2 kilo gak la ikannya..semakin sukar sekarang ni nak menjejak ikan kelabau..tambahan pulak dengan air sungai sekarang ni yang semakin tak menentu..hujan pulak turun dah tak semua tempat...berbeza sungguh cuaca sekarang ni dari tahun yang dulu-dulu...




ape pun sempat jugak la renjer tewaskan seekor ikan klabau ni..seekor lagi berjaya meloloskan diri..tak pe yang lolos tu kire jadi benih la hihi..dapat seekor ni pun dah lepas la nak buat juadah berbuka nanti..


"berminyak muntung makan kainak"..ujar orang banjar hehe...
*maksudnya : "berminyak mulut makan nanti"





nota renjer : ikan bakar!!! ikan bakar!!
meh la lawat renjer kalau nak rasa makan ikan klabau bakar ^_^



16 komen tak kire kaki pancing:

anamizu said... Reply To This Comment

wahhhh!!!!
bila nak open table sempena bulan posa nih renjer???? =P

renjerkabloi said... Reply To This Comment

anamizu : dalam perancangan hehehe... stok ikan baru ade lampam 2 ekor,klabau seekor,ngan ikan baung seekor..rasanya tak cukup lagi tu ^_^

matakail said... Reply To This Comment

ikan x puasa ke?

renjerkabloi said... Reply To This Comment

matakail : ikan yang makan umpan tu x puasa la,tu yang kantoi hehe..:)

BEKOK said... Reply To This Comment

tahniah renjer sungai... banyak tol koleksi gambar dgn kelabau, rekod saya sekali je dgn kelabau ni itu pun besar tapak tangan di sg.kerian... apa pun tahniah kerana ada port yg menarik...selamat berpuasa..

renjerkabloi said... Reply To This Comment

bekok : selamat berpuasa jugak :)

jika ade mase nanti datang la ke tempat renjer, same2 kite pegi memburu ikan kelabau :)

Anonymous said... Reply To This Comment

sempat saje ye huhu.. besar tu!bile nk mkn2 tu?? jgn lupe kat aku :)

renjerkabloi said... Reply To This Comment

sapa tah ni?? : kalau buh nama renjer jemput la makan nanti hehe.. tapi xtau bile nak wat mkn2 tu..

Anonymous said... Reply To This Comment

azia : ade je dapat yang besar2 ye...juadah berbuka mesti sedap2 ni :)

renjerkabloi said... Reply To This Comment

azia : rezeki renjer hehe... jom la berbuka sesama..lauk bes2 hihi..:)

madi said... Reply To This Comment

perhh!! seyes ikan ni memang sedap!!!

renjerkabloi said... Reply To This Comment

madi : dah pernah rase ye?? mmg sdap, sbap tu ikan ni mahal :)

fiezah91 said... Reply To This Comment

ooo.ini rupanya ikan kelabau. hehe

renjerkabloi said... Reply To This Comment

fiezah : tu baru tengok gambar blum rasa isi die..sodap dik oiii! :P

bed jb said... Reply To This Comment

nk tau la umpan tu peram dengan ap

BED JB said... Reply To This Comment

btau care nk peram dan cara nk cangkuk umpan....xbiase tes...nk cube la ni.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...