SUNGAI BERNAM DI CEROBOH



ASSALAMMUALAIKUM






Sungai bernam sungai semula jadi yang masih banyak lagi penghuninya seperti spesis ikan toman,kaloi,haruan,kelabau,tongsan,patin,kelah,sebarau,lampam,belida dan lain-lain.. di sungai bernam ni lah renjer dan rakan-rakan yang lain telah banyak mendapat pelbagai kenangan dan yang paling seronok kenangan bertarung dengan penghuni di dalamnya...memang terbaiklah hehe.. harapan renjer semoga sungai ini kekal sebegini sehingga ke masa-masa akan datang..







-sg bernam-




adakah sungai bernam ini akan kekal??? rasenya macam tak mungkin je..semakin banyak hutan di pinggir sungai bernam ni sudah diteroka dan telah di ceroboh.. tu kire xpe la lagi,yang lebih mengejutkan renjer ade yang sudah berani turun ke sungai bernam ini mengambil hasilnya dengan cara mengebom!! bom!!! ye bomm ikan..rasanya dah macam melampau je kan??? jenis nak makan sekali je.. tak reti fikir ape yang akan jadi kepada sungai bernam mase akan datang nanti...



tak cukup ke dengan cara menjaring,menajur,bubu,rawai,candit..??? hasil masih tak memuaskan lagi ke??? trus je bom!! benda macam ni renjer mesti akan selidik dulu sama ada ini perbuatan orang tempatan atau orang dari luar...jika sudah terbukti renjer sendiri yang akan membuat aduan kepada pihak-pihak tertentu yang sepatutnya mengambil tindakan..tak rela satu hari nanti sungai bernam ini hanya meninggalkan kenangan je..









nota renjer : sama-samalah kita jaga sungai kita~~~



16 komen tak kire kaki pancing:

mC_hExaGon version 2.2 said... Reply To This Comment

hbis la kalo mcm nie...smlm bru je sye p pncing kat sg bernam

renjerkabloi said... Reply To This Comment

mchexagon version 2.2 : tu la..risau jugak dah kalau diorang nie kerap buat camtu..harap banjir je.. biar sungai bernam rehat..

mC_hExaGon version 2.2 said... Reply To This Comment

hmm...btol tu

renjerkabloi said... Reply To This Comment

mchexagon version 2.2 : sangat2 betul hehe.. :)

anamizu said... Reply To This Comment

hishh manusia nih..
x reti nak hormat alam betol la kan renjer..grrrrrrr~

renjerkabloi said... Reply To This Comment

anamizu : tu la hurmmm..semakin rakus!! grrrr :)

Anonymous said... Reply To This Comment

habis la sumber renjer nanti kalau tak sekat kerja jahat diorang..bertintak renjer!!

syafiqakarim said... Reply To This Comment

semakin kotor kan.manusia mmg tak
reti hargai

renjerkabloi said... Reply To This Comment

memang renjer kena bertindak!!! perlu!!

renjerkabloi said... Reply To This Comment

syafiqakarim : betul tu..manusia yang rakus!! grrrr...:)

jeonasir said... Reply To This Comment

biarkan mereka terbom tangan mereka sendiri...

renjerkabloi said... Reply To This Comment

jeonasir : harap-harap camtu la..biar diorang rasa sendiri akibatnya :)

Abe Din said... Reply To This Comment

Kalau jumpe... bagi berpuluh-puluh das penumbuk... bawak balai polis.. kalau polis tanya kenapa pukul pengebom ikan tu.. kabo kata mempertahankan diri.. abis cerita. jangan lupe ambik gambar dia.. post dalam blog renjer.. bior yg lain takut.. marah ni.. kih..kih.

abah khalisha said... Reply To This Comment

renjer kongsilah macam mana nk cr lubuk ikan..nak tau itu lubuk atau bukan lubuk

renjerkabloi said... Reply To This Comment

abe din : kalau dapat diorang tu memang nak belasah pun hehe..tpi wat mase nie diorang da stop sbap air sungai dah dalam...

renjerkabloi said... Reply To This Comment

abah khalisha : owahh!!^_^ nak jejak lubuk ye..mudah je tu..msj kat hfon renjer ok..nanti renjer terangkan.. no hfon renjer ade kat atas sebelah kanan tu :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...