RENJERSUNGAI, MAKAN BESAR




ASSALAMMUALAIKUM





Koleksi terbaik adalah apabila dapat makan ikan yang dipancing..tambah pulak ikan yang orang kata "berharga" jadi santapan..kalau tidak, kita takkan tahu apa nikmat isi ikan "berharga" ni..

Kalau dulu pantang renjer dapat ikan berharga mesti renjer jual..dengar-dengar pulak ikan yang renjer dapat tu ikan susah nak cari, pastu kalau jual mesti dapat duit banyak..tu dulu la..la  ni??? 


ketutu 3 rasa


****************************************************************

sedikit sedutan cerita dulu sebelum ber blog..

renjer : haloo toke..wa ada dapat ikan ketutu besar! ..berapa lu mau angkat?? 
toke  : ketutu ka?? busat punya satu kilo atas wa kasi lu anam puloh ! (rm60) ..kicik wa takmau..talak isi..
renjer : besar la..ok esok wa mari...

bila dah mai bawak ikan..toke tu cakap,aiyo kawan ini ikan sula banyak la..lu mau jual jugak tak pa la, tapi wa angkat murah sikit la..pasal kesian sama lu.. dalam hati.. renjer pun hurmmmm!! #@$@#$.. nak tak nak jual jela..dah memang memerlukan duit mase tu.. (kejadian ni bukan sekali,tapi tiap kali renjer ade ikan spesel)

*****************************************************************

tapi kini....


toke   : halo kawan lu talak pancing ikan ka?? apa ikan ala wa angkat..harga sikalang wa kasi lu lebih arr... 
renjer : ada,saya ada ikan macam2, lu mau ka?? tapi harga wa yang cakap sama lu..lu mau lu angkat lu tak mau wa buat makan sendiri saja..ok?? 
toke : (diam teros..)


*****************************************************************

|
(baung 3 rasa)

baik buat makan sendiri je..tak pun makan dengan member-member, baru la rasa puas.. dari puas hati dapat hasil memancing terus puas hati dapat rase santapan hasil memancing..kalau dah dapat ikan terlalu banyak,  renjer jual sendiri je kat pasar-pasar..biar jual murah asal puas hati..jual sambil bersedekah..mana nak tau orang doa kat kita lagi murah rezeki kan.. 

ikan berharga susah nak dapat.. bila dapat baik makan je..baru la tau sedap ikan tu dan sebab tu ikan tu berharga..duit boleh cari ikut lain tapi ikan berharga belum tentu boleh dapat lagi..masa akan datang belum tentu ikan-ikan ni kita dapat jumpa dah..kan??



nota renjer : makan sambil meluahkan perasaan hehe..apa2 pun terpulang la kan..


22 komen tak kire kaki pancing:

the9 said... Reply To This Comment

apa pun mmg terbaik lah renjer, sedap tu masak 3 rasa, hehehheeheheh

Izni Hafiz Abdul Rashid said... Reply To This Comment

Terbaik... stim limau pun sodap...

Keong said... Reply To This Comment

toke mana tu renjer ?

Snakehead said... Reply To This Comment

Biasa la,org cina berniaga mmg nk ambk kesempatan je..dulu pn penah kena,dia ambk haruan dgn sy rm8 je skilo,mcm2 alasan dia,stok byk la,ikan xlaku la,ikan byk mati la..selidik punya selidik,rupa2nya smua tipu,dhla dia jual rm25 skilo.bpe byk untung daa..
So sy terus fedap n berazam jual terus kpd pembeli..lbh untung dan hati pn xsakit.hahaha

Snakehead said... Reply To This Comment

Masak stim bikin gua stim je..ahaha

renjerkabloi said... Reply To This Comment

@the9 mahunye xsedap hehe..berebut makan :P

renjerkabloi said... Reply To This Comment

@Izni Hafiz Abdul Rashid memang terbaik! :P kalau join renjer merase la mkn ikan sesedap:P

renjerkabloi said... Reply To This Comment

@Keong ade la..xpela..renjer tetap ngam lagi ngn toke2 tu..

renjerkabloi said... Reply To This Comment

@Snakehead lepas ni renjer kena lbh berhati-hati la..kita cari ikan bukanye senang..bila nk jual senang2 je orang buat main2 :P

renjerkabloi said... Reply To This Comment

@Snakehead kalau masak stim rasenye lagi terbaik la :P

yazz said... Reply To This Comment

Jangan bagi muka puak2 sepet ni bro... kalau tak kepala kita dipijaknye, hampeh tul

renjerkabloi said... Reply To This Comment

yazz : tu la..belajar dari kesilapan :P

Snakehead said... Reply To This Comment

Renjer,kalau ada masa blh posting tentang aktiviti membelat di tempat renjer,kedengaran mcm best n pasti ramai yg xtahu pasal belat ni..

renjerkabloi said... Reply To This Comment

@Snakehead : kalau nak post tu boleh tapi nti takut ade yg kate renjer dah main tipu tangkap ikan hahaha......

Snakehead said... Reply To This Comment

Hahaha..tipu ikan xpe,jgn tipu org..

renjerkabloi said... Reply To This Comment

@Snakehead : hahaha...ikan senang la tertipu :P

Laila KPAS said... Reply To This Comment

Cerita diatas memang best...tengok ikan aduhh..rasa nya malam ni nak pi cari kedai tom yam pulak.hehehe

anamizu kaito said... Reply To This Comment

aaaaaa meleleh-leleh air lior teman ni ha renjer!!!





cik ana.

renjerkabloi said... Reply To This Comment

@Laila KPAS Baru tengok,belum rase lagi hehe.. terbaiklah! isi ikan2 tu :p

renjerkabloi said... Reply To This Comment

@anamizu kaito : untuk cik ana renjer ade save ikan best2 :) nti kita mkn lgi :P

FISH WARRIOR said... Reply To This Comment

bagus renjer. ikan ni susah dapat... toke cina tu main2 kan renjer je... kalu saya dapat saya selalu makan sendiri je buat masak stim...kih3..

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

fish warrior : dapat pastu makan ramai2.. tentu2 dah puas :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...