INFO TENTANG IKAN TONGSAN


assalamualaikum..

-ikan tongsan-
|
|

Paparan renjer kali ini pulak..Ikan tongsan Sisik kasar yang mana ia juga tergolong dari keluarga ikan kap.. ikan nie renjer berjaya daratkan dari trip renjer ke sungai bernam untuk memburu si Ikan Kelabau.. berbekalkan umpan sawit peram nie tak sangka la pulak si ikan tongsan ini juga berminat..biasanya ikan ini hanya memakan lumut dan dedaun muda yang tumbuh di pinggir sungai..renjer sendiri selalu terserempak dengan ikan ini yang sedang menarik daun yang berjuntai di tepi sungai..kagum! hehe..

|
|

ikan tongsan hasil koleksi renjer nie seberat 5.8kg, juga dari sungai bernam..rekod yang pernah didaratkan di sungai bernam seberat 18kg juga dengan menggunakan umpan kelapa sawit..untuk kaki pancing yang tahu lokasi adanya ikan tongsan ini bolehlah mencubanya dengan menggunakan umpan kelapa sawit..
|
-koleksi renjer-
|
-hasil dari sungai bernam-

nota renjer: ikan tongsan sisik kasar nie tak same dengan ikan tongsan lombong..



24 komen tak kire kaki pancing:

man said... Reply To This Comment

besar tu!!! macam ikan jelawat kan??? ikan nie macam sedap je^^ makan ke jual renjer???

renjerkabloi said... Reply To This Comment

man: hampir mirip la..renjer tk jual pun..potong2 bg member je..sedap ikan nie wat masak lemak..:)

man said... Reply To This Comment

masak lemak!!sedap tu perhh!! ade ke lagi??

renjerkabloi said... Reply To This Comment

man: tk de la dah.. nie koleksi lame la..tpi tahun nie pye la hehe...,

Cik Lyn said... Reply To This Comment

Perghhh...giler besar ikan renjer...jenuh nak siang tu...ehehehe...

faisal said... Reply To This Comment

gilerla besarnya ikan..ni mesti dah selamat telan dah..kenyang 2 hari ni

http://faisalapardi.com/

renjerkabloi said... Reply To This Comment

cik lyn: nak siang mmg susah,tpi kalau nak makan kejap je hehe...:)

renjerkabloi said... Reply To This Comment

faisal: ade lagi yang lebih besar dari tu hehe... :)

A retarded kitty said... Reply To This Comment

besaqnya!

renjerkabloi said... Reply To This Comment

A retarded kitty: besaq kan hehe.. jenuh nak makan perabih:)

bukankakipancing said... Reply To This Comment

ikan tongsan tu... goreng pun sodap!!!!

kalau bakor okeh jugak kot

renjerkabloi said... Reply To This Comment

bukankakipancing: masak lemak pun sedap! bakor lagi le huhu..:)

toyolkiut said... Reply To This Comment

TK x tau la penah makan ke idak ikan ni..
TK bukan kenal sangat nama2 ikan ni..
sedap x?
harga jual brapa inggit skilo?

toyolkiut said... Reply To This Comment

emm..
blh pos sekor tak utk TK?
hehe..

renjerkabloi said... Reply To This Comment

toyolkiut: ikan nie sedap sebap die original dari sungai..harga renjer xpasti sangat sbap jarang nk dpt ikan nie..:)

renjerkabloi said... Reply To This Comment

toyolkiut: ade rezeki banyak renjer pos hehe~~

NisaFirni83 said... Reply To This Comment

baru jumpa ikan ni kat tesco pagi tadi...beli la...tapi skarang pening sbb tak tau nak masak ape...

mr.kuruwak said... Reply To This Comment

gua pancing ngan dedak jer...dedak buat bom, pastu sangkut roti canai...naik gak laa...gila punya ikan..aper mimpi makan roti canai x taulaaa...tongsan sisik halus...kolam ler hehehehe

renjerkabloi said... Reply To This Comment

@mr.kuruwak kalau kat kolam mmg pelik citarasa ikan ni..yg gmbar ikan koleksi renjer dpt ni semua ikan ori sungai pye :)

Anonymous said... Reply To This Comment

salam renjer, yg umpan kelapa sawit ni.. boleh ke guna dkt sungai atau lombong yg xpasti ada ke x pkok kelapa sawit ni?

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@Anonymous : umpan kelapa sawit ni boleh guna kat lombong,tapi lombong yang air sungai ada mengalir kat dalamnya.. contoh mcm lombong pecah ke...

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@NisaFirni83 : buat masak lemak or bakar je sedap ikan ni :)

Anonymous said... Reply To This Comment

macam mane nak buat umpan sawit peram tu... guna air ke atau biar kan je lam botol

Aku Taiko said... Reply To This Comment

Boh kelapa sawit tu dlm.balang pastu boh air n perap 3 hari pastu ape lagi cangkuk baling la

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...