IKAN BELIDA LUBUK ULU BASIR LAGI


ASSALAMUALAIKUM




|
Renjer turun lagi ke lubuk sungai ulu basir ..kali nie hasil renjer lebih menarik dan berjaya mendaratkan 4 ekor ikan belida dan seekor ikan petutu...ikan-ikan belida di lubuk ini semakin lapar..tidak perlu menunggu lama.. bila umpan sudah di labuhkan,ade je yang buat rod lemax renjer melentur hehehe... tapi saiz ikan belida di lubuk ini tidaklah berapa besar berbanding di lubuk-lubuk sungai bernam yang mana saiz ikan belida di situ kebanyakanya bersaiz 5 kilo keatas...
|



biarpun ikan di lubuk sungai ulu basir ini tidak berapa besar,namun kudratnya untuk melepaskan diri dari kail cukup hebat.. biasanya ikan belida ini jika sudah terlekat di kail ia tidak akan lari jauh..cuma ia akan melambung seperti ikan siakap..begitulah cara ikan belida ini untuk memutuskan perambut..bagi pemancing yang masih belum pernah menduga ikan ini pasti akan teruja bila kali pertama bertarung dengan ikan belida ini...







nota renjer : kaki pancing yang masih belum pernah menduga ikan belida ini bolehla berguru dengan renjer hehe...


8 komen tak kire kaki pancing:

azlanmatt said... Reply To This Comment

ikan belida ngan selat.. sama kerr bro... apsal belida nih xde tanda bulat kt badan... maybe lain spesis kot...

serekkoyan said... Reply To This Comment

terbang juga ye belida ni.. da mcm layaran pulak.

anamizu said... Reply To This Comment

perhhhhh!!!! hasil besar lg nih!!!
buat lauk sedap nih!!!! weeee~~


errr tp kalo jual lg best!! hehe

renjerkabloi said... Reply To This Comment

azlanmatt : ikan belida ngn selat lebih kurang je,, tapi ikan blida kepalenye berlekuk sikit..ikan selat pulak tak boleh besar mcm ikan blida..

ikan belida yang bertanda bulat tu biasenye duduk kat lombong atau tasik.. :)

renjerkabloi said... Reply To This Comment

serekkoyan : ikan nie lebih kurang ikan siakap la.. die mesti akan lambung nk lepaskan diri..:)

renjerkabloi said... Reply To This Comment

anamizu : tentu la buat duit hehe.. dapat gak tampung modal nk g ngail ^_^

Anonymous said... Reply To This Comment

bro , kat mana lubuk ikan putih dan ikan haruan ? nak tau sgt sbb frust dah lame tak jmpe lubuk haruan

renjerkabloi said... Reply To This Comment

@Anonymous hallo je renjer..kalau musim jom kita turun hehe...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...