SANTAI PANCING LOMBONG BIKAM




ASSALAMMUALAIKUM






Bertahun-tahun dah rasenye renjer tak jejakkan kaki ke lombong ni..bosan punye pasal la ni..lombong pun lombong lah..janji berkenaan dengan ikan hehe...nak turun memancing ikan haruan,umpan katak pun dah takde.. takde stok dah katak kat kdai pancing tu. .tu yang harga katak dah naik sekarang ni.. dari 30 sen seekor dah jadi 40 sen.. nak ke sungai,air pulak kurang cantik..hujan dah tak menentu..last-last ke lombong jela.. lagi pun member-member renjer semua turun ke lombong je.. layan ikan tongsan..

hasil boleh tahan jugak.. besar-besar ikan tongsan mendarat.. kalau ikan tilapia tu pulak dah tak terkira banyak die hehe.. mane idaknye,main ikan tilapia tu diorang gune mate bom net tu.. 3, 4 ekor la sekali sangkut.. seronok jugak tengok gelagat diorang ni..




kalau kat lombong terbiar ni, umpannye senang sikit.. tak macam kat kolam mancing berbayar tu..macam-macam campuran dedak baru ikan nak makan.. kat lombong ni renjer guna dedak ayam tu je.. itu pun dah dapat sambutan.. kalau takat ikan tilapia tu.. umpan pun tak guna.. lagi la senang dapat hahaha... nak layan punye pasal.. ikan lombong ni renjer bukan makan pun.. member-member renjer pun tak makan ikan ni.. seronok nak layan je..

dapat banyak je diorang jual kat  bangla.. kalau kat  bangla ni memang diorang suka sangat la ikan-ikan jenis ni.. janji murah.. mungkin kat negara diorang dah selalu makan kot ikan-ikan jenis ni...kalau renjer takat ikan tilapia tu boleh lagi la nak makan.. kalau ikan tongsan tu..ermmm entah la..macam tak selera je tengok hehe...pasal lombong ni,air die mati..kalau lombong ni ade air sungai mengalir,ikan pun jadi bersih la..kurang la berbau hanyir...






nota renjer : sesetengah orang pandai makan ikan lombong ni.. nak kena pandai basuh je.. ikan ni bau hanyir die lain macam sikit...:P



12 komen tak kire kaki pancing:

lieynanilaz said... Reply To This Comment

wah rezeki ikan lombong...bosar2..

Mohamad Zamri said... Reply To This Comment

kawan pun pemancing bro, biasa kawan pancing kat the mines tapi takdela sampai berpuluh kilo macam bro.. ada teknik ke tips2 ker share arr sikit hehehe...

hakim al-ikhsan said... Reply To This Comment

Pergh ade saje ikan yg mendarat

renjerkabloi said... Reply To This Comment

lieynanilaz : rezeki santai pancing hehe...

renjerkabloi said... Reply To This Comment

m zamri : tronoh mines tu ke??

renjer pun tak la pakar sangat mancing ikan2 lombong ni.. saje lepak2 je..

renjerkabloi said... Reply To This Comment

hakim : kalau ko ikut renjer selalu,nti ko pun boleh dapat hasil mcm tu selalu hehe :P

madi said... Reply To This Comment

ikan tongsa ni ikan yang xde gigi tu kan renjer?? susah tu nak mancing ikan tu..

renjerkabloi said... Reply To This Comment

madi : betul tu..ikan tongsan ni kalau yg duduk lombong pnye senang je nk mancing die..yg kolam bayar tu je susah sikit nk mancing :)

helmi tanjung said... Reply To This Comment

ikan ni teman main rembat je guna mata tiga hakhakhak...........

renjerkabloi said... Reply To This Comment

helmi : ohoho..ko main tipu ye..main rembat,bila tarik ikan tu kecik pun rasa mcm berbelas kg hahaha..

anamizu kaito said... Reply To This Comment

renjer ni pegi mane2 pon ade je rezeki sangkut..hehe





cik ana

renjerkabloi said... Reply To This Comment

cik ana : kalau bap ikan insyaallah ade rezeki hehe :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...