IKAN KELABAU LUBUK SUNGAI BERNAM




ASSALAMMUALAIKUM..





Misi hari kedua renjer dan ajai turun ke lubuk sungai bernam ni..hasil kami lebih menarik kali ni..2 ekor ikan kelabau berjaya didaratkan dan selebihnya ikan lampam..lokasi port renjer masih di tempat yang sama..kami sampai ke lubuk ni lebih kurang jam 11 pagi..cuaca mase tu agak muram sedikit...

air sungai yang cantik dan semakin surut menyebabkan kami lebih bersemangat untuk cepat-cepat melabuhkan joran masing-masing..ternyata lubuk ni memang banyak ikan..baru beberapa minit umpan dilabuhkan, sudah ada joran yang mengena..starting ikan lampam,joran milik ajai. "dapat lesen!! huhu!! ,"jerit ajai.



naik je matahari, semakin rancak ikan lampam mengena..bawak ke petang baru ikan kelabau ni muncul...banyak jugak hasil kami dapat pada hari tu..lebih kurang jam 6 petang kami pun berkemas untuk pulang..

mase renjer nak balik tu ade 2 bijik hilux baru sampai..sempat jugak renjer interview diorang ni..nak menjaring rupanye..banyak pulak tu jaring yang diorang bawak..siap bawak bot lagi..khemahnye pulak dah macam nak wat kenduri kawen!! kihkih...habis la ikan kat lubuk ni gamaknye...



owner penjaring ni korang nak tahu siape?? terkejut jugak renjer..kenal adi putra????ala yang budak genius tu..yang umur baru 12 tahun tu..ayah die la penjaring ni..saje nak lepak santai katenye..dapat ikan,bakar makan ramai-ramai..ade jugak die ajak renjer join sekali..tapi renjer terpaksa balik dulu..

peramah sungguh bapak adi putra ni..cuma minat die je lebih kepada menjaring..lambat dapat kata dia kalau memancing ni..kalau dia jenis kaki pancing macam renjer jugak la,tentu dah renjer join diorang malam tu hehe...




nota renjer : beza menjaring dengan memancing..bagi renjer bertarung guna joran baru ade feel :P

31 komen tak kire kaki pancing:

badaq said... Reply To This Comment

Teman cukup bengang ngan orang yang menjaring nie. Kecik besor habeh deme sebat. Haram tak tinggey. Udah macam Israel. Menyusahkan orang nak mancing. Apa lagi renjer..sembat mata 3 ler...

badaq said... Reply To This Comment

Teman cukup bengang ngan orang yang menjaring nie. Kecik besor habeh deme sebat. Haram tak tinggey. Udah macam Israel. Menyusahkan orang nak mancing. Apa lagi renjer..sembat mata 3 ler...

badaq said... Reply To This Comment

Teman cukup bengang ngan orang yang menjaring nie. Kecik besor habeh deme sebat. Haram tak tinggey. Udah macam Israel. Menyusahkan orang nak mancing. Apa lagi renjer..sembat mata 3 ler...

badaq said... Reply To This Comment

Teman cukup bengang ngan orang yang menjaring nie. Kecik besor habeh deme sebat. Haram tak tinggey. Udah macam Israel. Menyusahkan orang nak mancing. Apa lagi renjer..sembat mata 3 ler...

badaq said... Reply To This Comment

Teman cukup bengang ngan orang yang menjaring nie. Kecik besor habeh deme sebat. Haram tak tinggey. Udah macam Israel. Menyusahkan orang nak mancing. Apa lagi renjer..sembat mata 3 ler...

badaq said... Reply To This Comment

Teman cukup bengang ngan orang yang menjaring nie. Kecik besor habeh deme sebat. Haram tak tinggey. Udah macam Israel. Menyusahkan orang nak mancing. Apa lagi renjer..sembat mata 3 ler...

badaq said... Reply To This Comment

Teman cukup bengang ngan orang yang menjaring nie. Kecik besor habeh deme sebat. Haram tak tinggey. Udah macam Israel. Menyusahkan orang nak mancing. Apa lagi renjer..sembat mata 3 ler...

badaq said... Reply To This Comment

Teman cukup bengang ngan orang yang menjaring nie. Kecik besor habeh deme sebat. Haram tak tinggey. Udah macam Israel. Menyusahkan orang nak mancing. Apa lagi renjer..sembat mata 3 ler...

badaq said... Reply To This Comment

Teman cukup bengang ngan orang yang menjaring nie. Kecik besor habeh deme sebat. Haram tak tinggey. Udah macam Israel. Menyusahkan orang nak mancing. Apa lagi renjer..sembat mata 3 ler...

badaq said... Reply To This Comment

Teman cukup bengang ngan orang yang menjaring nie. Kecik besor habeh deme sebat. Haram tak tinggey. Udah macam Israel. Menyusahkan orang nak mancing. Apa lagi renjer..sembat mata 3 ler...

badaq said... Reply To This Comment

Teman cukup bengang ngan orang yang menjaring nie. Kecik besor habeh deme sebat. Haram tak tinggey. Udah macam Israel. Menyusahkan orang nak mancing. Apa lagi renjer..sembat mata 3 ler...

badaq said... Reply To This Comment

Teman cukup bengang ngan orang yang menjaring nie. Kecik besor habeh deme sebat. Haram tak tinggey. Udah macam Israel. Menyusahkan orang nak mancing. Apa lagi renjer..sembat mata 3 ler...

badaq said... Reply To This Comment

Teman cukup bengang ngan orang yang menjaring nie. Kecik besor habeh deme sebat. Haram tak tinggey. Udah macam Israel. Menyusahkan orang nak mancing. Apa lagi renjer..sembat mata 3 ler...

abah khalisha said... Reply To This Comment

seb bek depa tak bawak bom.hehehe..lagi naya

renjerkabloi said... Reply To This Comment

abah khalisha : yang geng jaring ni xpe lagi..pasal diorang lepak2 santai je..dapat ikan wat bakar..ade lebih diorang bagi2 je :P

orang banyak duit dah,xkan ikan tu pun diorang nak jual :)

renjerkabloi said... Reply To This Comment

badaq : banyak bebenor komen deme ni hehe...:)

renjer pun xbrape minat orang jaring menjaring ni..tapi bukan ade undang2 pun nak dakwa diorang..port pun sape2 boleh redah je.. nasib la,rezeki masing2 kan :P

Qu azniza ;) said... Reply To This Comment

ish! ikan ni sedap
buad masak tiga qasa! nyummmyy

renjerkabloi said... Reply To This Comment

qu azniza : a,ah btul tu,memang sedap :P tapi qu azniza pernah makan ye ikan ikan ni?

madi said... Reply To This Comment

kalau orang dah turun jaring ade ke lagi ikan yang tinggal?? habis la lubuk renjer huhu :)

renjerkabloi said... Reply To This Comment

madi : ikan tu tak kan habis punya kalau takat menjaring je..cuma memancing la jadi tak bes dah..ikan yang lain2 jadi takut nak kluar dah.. kena tunggu banjir balik la baru nak pulih..

anamizu said... Reply To This Comment

renjer!!!! TQ belanje ikan bakar!!! mmg terbaekla renjer!!!!! kenyang gila!!! erkkkkk alhmdulillah =P






cik ana

renjerkabloi said... Reply To This Comment

cik ana : trima kasih singgah makan tadi :) stok ikan banyak lagi tu.. nti kite wat masak kat kdai plak tau :)

Anonymous said... Reply To This Comment

AKU PELIK SUNGGUH IKAN2 YG RENJER NI DAPAT..BYK TU N BESAR2.UMPAN SAWIT PERAM KE? MCM MANA NAK LEKATKAN SAWIT PERAM TU KAT MATA KAIL? LETAK SEBIJI SEBIJI KE ATAU CARIK2 BAGI KECIK THEN LETAK KAT MATA KAIL? PAKAI BYK MATA KE? CER CITE CKIT RENJER......

renjerkabloi said... Reply To This Comment

nak crita pun susah ni..cer cek kat level umpan..ade care nak peram sawit tu ngn cara sulam mata kail..

trima kasih sudi singgah :)

waderteam said... Reply To This Comment

assalamualikum,
besar2 kelabau tu.. teringin kawan nk merasa. tapi jauh pulak.. haha. dpt tgk gamba pun jadilah...

tang menjaring tu kawan rasa xpa la, rezeki ni atas usaha kita.. dan yang tentukan bukan kita..
kawan pemancing jugak..
kawan pun menjaring.
yang kawan x buat menuba je.
yang penting kita sama2 hormat. bukan marah2.. dapat dosa jer nti..

renjerkabloi said... Reply To This Comment

waderteam : betul tu..tak de hak pun nak marah2 ke ape..rezeki masing2 kan..

janji diorang tu datang port orang tak sombong je..dulu mase renjer belum jadi kaki joran ni, renjer pun menjaring jugak, bile dh pasang jaring tu,datang je kaki pancing mesti wat muka tk puas hati hehe..

sekarang kena la balik :P

waderteam said... Reply To This Comment

haha.
kekadang kawan marah jugak. lagi yang jenis selambe mcm badak air turun depan kita menjaring..
xkan xpham. kita sesama cari rezeki..
tp yg sakit terasa di hati bila kat pantai. tau2 ja ada yang turunkan pukat. jauh xpa, ni dekat.. nk tggu apa. kita mancing lebih pada hobi. mereka cari rezeki.. cri port lain la..
kelabau ni isi dia mcmna?? ada duri mcm ikan lampam jugak??

renjerkabloi said... Reply To This Comment

waderteam : ikut sape sampai dulu kt lubuk la..kalau dah renjer yg parking dulu tetibe je kaki jaring samapai mmg renjer tegur jugak la..

ikan kelabau ni memang sedap..tulang die byk jugak tapi ikut saiz ikan la..

ikan ni susah nk lekat kat jaring..bertarung ngn ikan ni memang bes la..

badaq said... Reply To This Comment

hahhah..silap tekan enter ler renjer...marah punyer pasal..

renjerkabloi said... Reply To This Comment

badaq : xpe pun..kesulitan amat dikesali hehe :P

Fitri said... Reply To This Comment

Selalu jugak nampak Hilux Adi Putra nih kat Pekan Besout.Kekadang datang BMW Adi Putra sekali.
Best giler Kelabau.Goreng Garing buat masak cabai pun malatop nih.Bila nak pergi lubuk nih lagi?Nak ikut.Baru nak blaja mancing.Mancing pun cap kedai OD je.he he...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...