INFO TENTANG IKAN HARUAN.



assalamualaikum..




-IKAN HARUAN-



ikan haruan atau snakehead.. sebut je pasal ikan nie,ha semua mesti dah tahu kan??dan semua pun tahu ikan haruan ini banyak hasiatnya seperti menyembuhkan luka dalaman selepas pembedahan,selepas melahirkan anak dan gastrik.. harga bagi pasaran ikan haruan nie pun tak la mahal sangat mencecah sekitar rm20 per kg je itu pun mengikut kawasan..

ikan haruan ini jugak mengandungi sejumlah besar vitamin A yang mampu membantu menambah daya penglihatan,melembapkan kulit dan bertindak sebagai anti oksidan yang melambatkan proses penuaan..
(yang mane dah rase tua tu boleh la oder kat renjer ikan haruan hehe..)

kali nie paparan renjer koleksi ikan haruan hasil dari trip ke lokasi-lokasi yang terbaik di daerah perak..





saiz ikan haruan kalau besar-besar macam nie ia digelar BADAU..




teknik-teknik mengail ikan haruan?? hah! jangan malu nak tanye renjer..hehe..

nota: sape yang tak makan ikan haruan nie???




10 komen tak kire kaki pancing:

azia said... Reply To This Comment

wah! hebat!! bolehla oder kat renjer..:)mai sekilo hehe..

renjerkabloi said... Reply To This Comment

azia: boleh2!! murah2 je hehe......

man said... Reply To This Comment

badau!! uishh!! dasyatt!!

renjerkabloi said... Reply To This Comment

man: dasyat kan hehe..:)

man said... Reply To This Comment

banyak lagi ke ikan haruan nie?? renjer dah sapu semua huhu...

renjerkabloi said... Reply To This Comment

man: tak la habis semua kot hehe..:)

anamizu said... Reply To This Comment

mak oi!!!!
BADAUnye haruan!!!!
x penah jumpak lg haruan besar smpai cmtu!!!

renjerkabloi said... Reply To This Comment

anamizu: kenal renjer akan kenal la ikan besaw2 hehe..:)

ckLah said... Reply To This Comment

Masa kecik2 dulu selalu juga jumpa ikan haruan setiap kali memancing atau 'menggagau'. Kami orang Jawa kat Perak ni panggil 'Iwak kutok'. Dapat seekor dua, jual pada makcik2 yang baru bersalin di kampung. Hehehe

renjerkabloi said... Reply To This Comment

cklah: lwak kutok?? ape tu hehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...