CERITA TENTANG SUNGAI


ASSALAMUALAIKUM...


-SUNGAI-


Untuk paparan kali ini renjer akan kongsi sedikit cerita tentang sungai dan kenapa pentingnya untuk kita tahu tentang sungai ini...sungai kita di Malaysia tidak sama dengan sungai yang ada di negara-negara jiran yang mana sungai di negara mereka kebanyakannya sudah tercemar.... kita masih beruntung di mana kita masih lagi banyak mempunyai sungai yang bersih kekal semulajadi...

diharap sama-samalah kita menjaga dan mengekalkan keindahan semula jadi sungai kita ini... terutamanya kaki-kaki pancing...sentiasalah beringat jika berada di sungai..janganlah membuang sampah sesuka hati biarpun hanya secebis plastik gula-gula..


tidak lupa jugak penghuni yang ada di dalamnya..untuk kaki pancing sama-samalah kita menjaganya.. jika yang lekat di kail hanya ikan yang baru ingin mengenal dunia diharap lepaskan lah...
bile dah ikan kecik pun jadikan lauk,jangan merungut pulak bile pergi ngail tak boleh nak dapat ikan yang besar hehe...



nota renjer : siapa rumahnye dekat dengan sungai???


12 komen tak kire kaki pancing:

chentaNUYU said... Reply To This Comment

rmh sy dekat dengan laut :)

YAYA AZURA said... Reply To This Comment

rumah saya pun dekat dgn laut...hikhik..

bestnye bersantai2 tepi sungai sambil tunggu joran kena ngap!

Anonymous said... Reply To This Comment

ikan2 sungai ni sedapnye kalau dpt bt pekasam..
pehhh... terlioq dah ni..

..::cik-t0ge::..

man said... Reply To This Comment

bila sungai bersih ikan pun banyak dan sedap2! betul dak renjer:)

renjerkabloi said... Reply To This Comment

chentaNuyu : laut pun bes!! kalau bersih bertambah la bes3 x3 bes hehe..:)

renjerkabloi said... Reply To This Comment

yaya azura: mmg bes hihi.. kalau ikan tak ngap! nguap la gamaknye hik3...^^

renjerkabloi said... Reply To This Comment

cik toge : folower 555!! nti renjer post pekasam hehe..^^:P

renjerkabloi said... Reply To This Comment

man: betul sangat2 tu man..:)

azia said... Reply To This Comment

saye suke mandi sungai!! bile sungai bersih boleh mandi hari2!!

renjerkabloi said... Reply To This Comment

azia : pun betul tu.. tpi jangan mandi sungai mase hujan tau..takut hanyut nanti hihihi..:)

anamizu said... Reply To This Comment

lepak tepi sungai bes!!!
syahdu je+tenang je ^^

renjerkabloi said... Reply To This Comment

anamizu: pernah ke lepak kat sungai hik3..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...