INFO TENTANG IKAN SEPAT.



ASSALAMUALAIKUM....


-IKAN SEPAT-

-

ikan SEPAT SIAM (trichogaster pectoralis).. antara ikan yang mudah untuk di buru..biasanya cara yang mudah untuk memerangkap ikan ini seperti menjala,jaring,bubu,dan lain-lain.. tapi masih ada teknik untuk mengail ikan sepat ini..dan juga ada umpan terbaik untuk menduga ikan sepat ini.. walaupun ikan sepat ini tidak lah sehebat ikan sungai yang lain tetapi masih ada kepuasanya jika seekor demi seekor berjaya lekat di kail..




mengesan lubuk untuk mengail ikan sepat..cukup mudah untuk mengesan kawasan lubuk ikan ini,tempat yang selalu di diaminya seperti di lombong terbiar,paya-paya sungai dimana tempat yang penuh dengan lumut untuk dijadikan makananya..biasanya ikan ini berkumpulan dan gemar bermain di permukaan air..
|


koleksi renjer hasil dari trip mengail ikan sepat...
|



nota renjer : korang ade ke pot ikan nie?? jom jemput renjer kite kail sampai abis hehe...:)


11 komen tak kire kaki pancing:

.::cintabungablogspot::. said... Reply To This Comment

fuhh...buat ikan masin sedap neyhh.. adeyy, lelehh~~

renjerkabloi said... Reply To This Comment

cintabunga: goreng pun sodap hehe...

darxniq said... Reply To This Comment

niq bru pas balik mngail..dpt ikan patin..4KG lebih...

renjerkabloi said... Reply To This Comment

darxniq: wah menarik..:) tahniah!

anamizu said... Reply To This Comment

wahhhhh!! sepat ronggeng!! hihi

renjerkabloi said... Reply To This Comment

anamizu: bukan sepat ronggeng la hihi.. tu sepat siam yang kat malaysia hahaha..

Anak Ulu Cheka said... Reply To This Comment

x boleh ajak geng habis pupus sepat heheh

gurau2 je...lama dah x mengail sepat

teruja semula bila bro buat n3 ni

tq bro

renjerkabloi said... Reply To This Comment

anak ulu cheka: jgn ajak hehe.. mmg pupus kalau renjer turun..:)

Sollehudin Sapari said... Reply To This Comment

macam mana nak mengail ikan sepat ni?..mata kail size berapa? umpan apa?..

renjerkabloi said... Reply To This Comment

sollehudin : biase nye renjer gune mate kail udang saiz 5,tali pun halus, 6paun pye, umpannye cacing halus, yg selalu duduk kat air limbah dari singki,atau pun umpan lumut hijau yg halus tu, sblum mcing, taburkan dedak yg sudah di bland dan di campur tepung gndum, ok selamat mencuba :)

Anonymous said... Reply To This Comment

ader je pot mcm nie, ikan sepatnye besar selipar lg 2.. skali pg klu pkar 70 ekor dlm tgn

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...