INFO TENTANG IKAN KELABAU.




ASSALAMUALAIKUM...



-IKAN KELABAU-



ikan kelabau..paparan renjer untuk kali ini..mungkin masih ramai lagi di kalangan kaki pancing tidak mengenali spesis ikan yang unik ini..tak semua sungai di malaysia ada spesis ikan kelabau nie..bagi renjer, untuk menduga ikan ini tidaklah semudah seperti ikan lampam yang tidak memilih umpan..ia cukup licik untuk meragut umpan yang di labuh.. biasanya ikan kelabau ini berkumpulan apabila seekor sudah tersangkut di kail pastinya yang lain-lain akan lari ke dalam reba-reba untuk bersembunyi..bagi renjer yang sudah ada pengalaman untuk menduga ikan ini masih ada teknik-teknik untuk memujuk ia keluar.. :)
hehe... bukan teknik pukau ye :)



ini antara koleksi dari trip renjer ke sungai bernam..lumayan tu hehe.. umpan yang terbaik untuk ikan kelabau ini seperti buah kelapa sawit yang masak ranum di potong halus.. atau buah sawit masak yang di peram terlebih dahulu..kail yang digunakan haruslah bersesuaian dan tidak terlalu kasar..masa yang paling sesuai untuk memburu ikan ini adalah di sebelah pagi..ikan ini tidak aktif pada waktu malam..



harga bagi ikan kelabau ini boleh mencecah sehingga rm30 per kg.. tak la mahal kot???
paparan seterusnya untuk hidangan.. perhh!! tentu-tentu dah 3rasa.. bakor!! hehe paling koman pun goreng aje..:)


nota renjer : nak tips2 menduga ikan nie???


19 komen tak kire kaki pancing:

azia said... Reply To This Comment

pupus la ikan renjer oi huhuhu....

renjerkabloi said... Reply To This Comment

azia: boleh pupus ke??? renjer mancing je bukan menjaring hehe...:)

man said... Reply To This Comment

terbaik lah renjer!!

renjerkabloi said... Reply To This Comment

man: sungguh terbaik kot hehe...:)

Bro Framestone said... Reply To This Comment

kalau tahan jaring... mengena x..??

renjerkabloi said... Reply To This Comment

bro framestone: menjaring?? pernah jugak tye2 nelayan sungai,jawapanya sukar..ikan nie licik..

Bro Framestone said... Reply To This Comment

memang licik pun

maksud bro.. tahan jaring kat laluan or ikut arus sungai...

tapi jaring kecik la..

dengar cite.. jaring pun boleh putus dengan dorg nie...

klik link nie untuk ke
BroFramestone Blog

renjerkabloi said... Reply To This Comment

bro framestone: lagi pulak ikan nie laluan die kat air yang dalam2 je..laluan arus kuat..sebap tu susah nak jaring ikan nie..

anamizu said... Reply To This Comment

perhhhh!!! tinggal tulang je yg dlm talam tu?????
bapak badau ikan tu!!!!

renjerkabloi said... Reply To This Comment

anamizu: tu sebap nak tgkap gmbar je nmpak de tulang lg, padahal tulang pun habis hahaha...

pak yop said... Reply To This Comment

salam,terima kasih ranger kerana mengeluarkan artikel ikan kelabau(ARA-ARA).ramai pemancing2 baru keliru antara ara2 ngan rohu.rohu ikan import,ara2 ikan tempatan.bukan semua sungai ada ikan ara2 ni.ikan yg sukar membiak di sungai kerana bnyak pencemaran.dulu2 sewaktu saya belasan tahun pernah terpancing ikan ini di sungai perak(senin'layang2 kanan parit)mengunakan buah sawit masak di hiris kecil,dicucuk macam sate di matakail,teringat kata atuk'ara-ara ni'susah nk dapat.mudah2an pendedahan oleh ranger dapat memberi kefahaman kepada pemancing junior....TQ

renjerkabloi said... Reply To This Comment

pak yop : memang byk yang keliru dengan ikan ni..lagi pulak xsemua sg ia ada.. banyak lagi kaki pancing yg blum knal ikan ni,+han pulak nk merasa isinya ^_^

pakyop said... Reply To This Comment

rangerkabloi. mingu lepas balik kampung kat ipoh turun mancing rohu kat lombong siputih,arhh,bangau,ikan dah tknak makan umpan.esok nye turun kt lombong PUSING tepi highway lumut dapat 7 ekor,merasa juga rohu liar..

renjerkabloi said... Reply To This Comment

pakyop : 7 ekor?? wahh!! puas layan tu hehe...

pakyop said... Reply To This Comment

ranjerkabloi..lombong pusing lagi puas layan.ikan dia besar2,kalau turun selalu dapat dlam 6 - 7 ekor,berat angaran 3 - 5kg,lombong dalam plak tu,klu dah kena,dia punya henjut hanya jauhari mengenal manickam,skrang dah tk nk mkan umpan (raja umpan perisa pisang),munkin jelawat ngan lekoh yg.tingal,pagi2 klu tngok dia main air angaran berat 7-8 kg,satu hari nanti saya nk cuba umpan sawit plak,mana tau ada jelawat.

abdurrahman maman said... Reply To This Comment

Gimana caranya memakay umpan kelapa sawit?

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@pakyop lombong pusing?? mcm best je..ada masa nanti boleh join mancing sesama :)

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@abdurrahman maman cer tgok kat sini :)
http://www.youtube.com/watch?v=8-qBQYUOZsg

Reskha Aqsha said... Reply To This Comment

Klapa sawit yg di iris kecil daging nye pe kulit nye?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...