INFO TENTANG IKAN ROHU/ARA


ASSALAMUALAIKUM..


-IKAN ROHU-



Ikan Rohu/Ara tergolong dari keluarga ikan kap dan habitat asalnya dari India, Bangladesh,Pakistan & Nepal..Di Malaysia ikan ini telah di komersial dan telah di pasarkan di Singapore dan juga di dalam malaysia sendiri..ikan ini juga cukup terkenal di kolam-kolam pancing berbayar kerana kekuatannya ketika beraksi.. bagi kaki pancing yang biasa menduga ikan rohu ini pasti merasa kehebatanya bila sudah lekat di kail dan merasa pengalaman yang hebat setelah berjaya mendaratkannya...

koleksi renjer
|


Bagi renjer untuk bertarung dengan ikan ini sudah tentulah pergi ke lombong-lombong terbiar di sekitar daerah Perak di mana ikan ini cukup banyak dan membiak dengan cepat..umpan untuk ikan ini juga tidak lah begitu susah dengan hanya mengunakan dedak ayam atau dedak itik sudah cukup untuk memikat seleranya..namun untuk menduga ikan ini di kolam berbayar perlulah tahu resipi sebenar umpannya..



ikan rohu antara koleksi renjer
|

mata kail yang biasa digunakan untuk menjerat ikan ini pun agak mudah dan banyak terdapat di kedai-kedai pancing di malaysia..bagi kaki pancing yang belum pernah menduga ikan ini bolehlah mencubanya....



nota renjer: siapa pernah menduga ikan nie????


23 komen tak kire kaki pancing:

anamizu said... Reply To This Comment

besornye!!!!

renjerkabloi said... Reply To This Comment

anamizu: ade lagi yang besor2 hehe...

man said... Reply To This Comment

bes gile lau dpt byk mcm tu.... puas layan!!!

renjerkabloi said... Reply To This Comment

man: tau takpe hehe.. kalau ko nak join cepat2 la halo hehe...

Tokan said... Reply To This Comment

jom pi duga rohu kat lombong muhibah...beso woo...rekod yg saya tahu 12 kg kat situ... saya prnah dpt yang 5 kg jer...

renjerkabloi said... Reply To This Comment

tokan : menarik tu.. dengar2 cerita jugak tpi tak de mase lagi nak jeng0k pot tu.. bila nak pegi lagi?? halo2 la..

Asmoham said... Reply To This Comment

semua lombong tinggal memang ada ke ikan ni tuan renjer?

renjerkabloi said... Reply To This Comment

asmoham: tak jugak..selalunye lombong2 cina.. lebih2 dari yg dorang dah tuai..

Asmoham said... Reply To This Comment

ikan belaan jugak la kiranya.. penah jugak dulu try pancing tapi umpan xsesuai salah beli dedak rasanya masa tu..

renjerkabloi said... Reply To This Comment

asmoham : asalnye ikan belaan la.. tpi bile tokei da tuai yang tggl ikan2 lame tu la jdi benih... membiak jadi banyak..

topangler81 said... Reply To This Comment

ranger. bila nakturun.cari rohu lombong lagi. mau follow

topangler81 said... Reply To This Comment

ranger. bila nakturun.cari rohu lombong lagi. mau follow

topangler81 said... Reply To This Comment

ranger. bila nakturun.cari rohu lombong lagi. mau follow

renjerkabloi said... Reply To This Comment

topangler81: belum ade musim lagi.. bile da meriah nti renjer halo2..:)

kerang bakar said... Reply To This Comment

ranger..law ase mls dh tgkap ikan..blh beli ikan ngn ambe..hehe..ambe jual ikan jgk..kikiki..jgn mrh..

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@kerang bakar orait! kita tukar2 jenis ikan ok hehe :P

Syafiera Yamin said... Reply To This Comment

Baru makan tadi sangat sedap kot

Www.syafierayamin.com

Syafiera Yamin said... Reply To This Comment

Baru makan tadi sangat sedap kot

Www.syafierayamin.com

Syafiera Yamin said... Reply To This Comment

Baru makan tadi sangat sedap kot

Www.syafierayamin.com

Unknown said... Reply To This Comment

Haha, tadi baru tundukkan ikan rohu di sungai buloh... kolam free, ikan boleh bwk balik tapi rohu kene lepaskan sbb ade 10 ekor je... sedih... dah la besar

Amir S said... Reply To This Comment

Haha, tadi baru tundukkan ikan rohu di sungai buloh... kolam free, ikan boleh bwk balik tapi rohu kene lepaskan sbb ade 10 ekor je... sedih... dah la besar

Usry Norie said... Reply To This Comment

Tak pernah merasa keenakan ikan ini. pernah juga jumpa ikan ni dijual di pasar, tapi tak terbeli. Tak tahu nak masak apa.

Mohd Rosli Othman said... Reply To This Comment

Pernah mendaratkan spesis ni (rohu) seberat 6.5kg di empangan batu di sg tua batu caves ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...