INFO TENTANG IKAN KALOI.




ASSALAMUALAIKUM....


-IKAN KALOI-
|

ikan kaloi juga sejenis ikan air tawar atau nama sainsnya osphronemus goramy..
ikan ini berbadan leper dan jika ia jantan mempunyai sedikit bonggol dikepala..diet utamanya ialah tumbuh-tumbuhan pinggir tebing,lumut,dan juga serangga-serangga kecil seperti cengkerik,belalang,pepatung,dan juga cacing..biasanya ikan kaloi mendiami kawasan yang berair tenang...



ini antara paparan koleksi renjer untuk ikan kaloi...untuk menduga ikan ini haruslah peka kerana ikan ini juga bijak untuk menjamah umpan yang dilabuh..untuk bertarung dengan ikan ini haruslah bijak mengendalikan joran dengan betul kerana ikan ini apabila mencecah saiz 2kg keatas kutratnya cukup kuat dan pantas, juga mudah untuk memutuskan tali pancing dengan hanya satu libasan ekornya..


|
koleksi trip ke sungai bernam.
|


ikan kaloi ini juga sesuai untuk dijadikan ikan perhiasan untuk akuarium dan mudah untuk memeliharanya..



nota renjer: agak-agak ikan nie sedap wat masak ape ye?????


25 komen tak kire kaki pancing:

man said... Reply To This Comment

ikan kaloi nie umpan ape pulak renjer??? besar2 tu..

renjerkabloi said... Reply To This Comment

man: renjer umpan sawit peram jugak...

man said... Reply To This Comment

wahh umpan sawit pun dia makan ye...???

renjerkabloi said... Reply To This Comment

ikan sungai jenis ni pun tak memilih umpan..:)

man said... Reply To This Comment

nanti boleh la saye cuba.. kailnye same macam yang renjer ajar tu ke..????

renjerkabloi said... Reply To This Comment

man: iye same je..tpi ikan kaloi nie suka tempat yang kurang berarus...

azia said... Reply To This Comment

eeeiii boleh makan ke ikan ni????

renjerkabloi said... Reply To This Comment

azia: boleh la..napenye tak boleh hehe...masak kari sodap tu hihihi...:)

anamizu said... Reply To This Comment

si ikan kaloiii..hihi
buat masak lemak cili api perhhhh!!
renjer jom mkn besar!!!
renjer blanje la cik ana..hihi

renjerkabloi said... Reply To This Comment

anamizu: boleh! doa2 renjer dapat rezeki lebih hehe...:)

♥ciK-t0ge ♥ said... Reply To This Comment

cuba g0reng buat smbal..
ermm mcm sedap je hahah

renjerkabloi said... Reply To This Comment

cik toge: pun sodap tu! hehehe................

sekamar rindu said... Reply To This Comment

salam...

saya cukup minat memancing ni.

renjerkabloi said... Reply To This Comment

sekamar rindu: w"salam.. jom join renjer ngail^^..:P

BUJANG SUSAH said... Reply To This Comment

masa makan ikan ni renjer x terasa mcm makan mak si bawang merah ke? kah..kah..kah..kah.. gurau jek

kaloi semenanjung ni kurang cantik sikit. nak cari yg besar2 pun dah susah skrg. tp kat sabah sarawak dan thailand kaluinya warna pink dan banyak lagi yg besar2.. dia orang biasanya tangkap guna serampang je. beso2 mcm rim 18. seminggu makan x habis. tp klau renjer yg makan kot tulang pun dah x jumpa.. x dpt la nak tanam jadikan pokok leh buat buayan.. kah..kah..kah..kah..

renjerkabloi said... Reply To This Comment

bujang susah: hahaha... kalau tanam mau jdi pokok la hahaha...

Anonymous said... Reply To This Comment

Salam renjer... malu bertanya sesat jalan, jadi saya rasa ranjer ni lah orang yang patut saya tanya. nak tanya bole ke kita mancing kalui ini dengan gewang.

renjerkabloi said... Reply To This Comment

sudah tentu boleh :) kene care dan teknik yg betul,, xlupe jugak kawasan2 yg didiaminye,, tu semua penting.. :)

SLuMBeRBeb said... Reply To This Comment

renjer..kaloi kaloi sabah pulak ape kelebihan ikan 2?nmpk mcm cntk..

renjerkabloi said... Reply To This Comment

@SLuMBeRBeb ikan kaloi ni mungkin lain corak kalau di tempat lain2.. tapi tabiatnye menmang same..

Anonymous said... Reply To This Comment

Ikan kaloi makan sayur dan buah apa ye??tlg beri nama leh tk??harap bntu ye,terima kasih.

Anonymous said... Reply To This Comment

assalamualaikum,sawait peram 2 nk cangkuk macm mana?

mohamad eqbhal said... Reply To This Comment

Aslm renjer nk tny sikit .. ape umpan untuk ikan kaloi?? .. kalo lombong ade tak ikam kaloi

mohamad eqbhal said... Reply To This Comment

Aslm renjer nk tny sikit .. ape umpan untuk ikan kaloi?? .. kalo lombong ade tak ikam kaloi

mawaddah orait said... Reply To This Comment

kaloi sedap buat gulai...bakar..enak.
kaloi lombong agak berbau dan tidak enak...pada saya lah...sungai punya..kelass....nak plak yang banyak makan kelapa sawit sepanjang hidup dia..kalau sawit peram tu...kena tempat dia...tak sampai 5 minit...mesti ragut...panjang umpan dengan permukaan air pada kedalaman 3 kaki sudah memadai...biarkan tali memanjang supaya kaloi benar-benar menelan umpan semasa cuba menyelam lebih dalam...cari tempat yang banyak kayu...reba...kat situ kediaman dia...ayah abang kakak nenek semua dok situ...kalau dapat..check ekor dia...ada kesan gigitan pada hujung ekor menandakan ada yang lebih besar disitu...berebut kawasan kot...hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...