INFO TENTANG IKAN SEBARAU



assalamualaikum...


-IKAN SEBARAU-



Hampala macrolepidota Ikan sebarau merupakan sejenis ikan air tawar yang ada di Malaysia dan spesis ini dari golongan ikan yang menyambar walaupun tidak mempunyai gigi...biasanya ikan ini duduk di kawasan berarus deras dan di reba-reba atau celah batu-batuan...makanan diet utamanya adalah anak-anak ikan dan udang...Biasanya bagi kaki pancing yang sudah biasa menduga ikan ini akan menggunakan teknik casting.....


- teknik casting-
|


Teknik memancing dasar juga biasanya bolehlah menggunakan umpan anak ikan atau udang dan untuk teknik casting pula bolehlah memilih rapala yang sesuai dan banyak terdapat di kedai-kedai pancing di seluruh Malaysia...Ikan sebarau ini juga mempunyai kekuatan yang cukup hebat jika sudah lekat di kail dan bisa memutuskan tali pancing dengan satu henjutan yang kuat..haruslah sentiasa bersedialah untuk menduga ikan ini...




Selain di jadikan hidangan Ikan sebarau ini juga sesuai dijadikan ikan perhiasan akuarium kerana mempunyai sisik bertanda dan mempunyai ekor yang cantik berbelang.


nota renjer : siapa pernah tengok ikan ni?????


20 komen tak kire kaki pancing:

man said... Reply To This Comment

ikan sebarau mmg bes!! menjerit mesin hehehe.................

renjerkabloi said... Reply To This Comment

man: hoho tau takpe hehe..

man said... Reply To This Comment

saye pernah dapat yang saiz 2kg lebih!! bes tarik..

renjerkabloi said... Reply To This Comment

man.. besar tu!! puas la layan saiz mcm tu pun..:)

Muhammad Burn said... Reply To This Comment

slm. suka bela dlm akuarium. tp kena bela banyak. sbb ikan ni suka gigit member dia. ksian kalo bela dua ekor. sekor tu kompem separuh mati. hehe... byk dpt ikan ni x??? juai kat sy... hehe

♥.::cintabunga™blogspot::.♥ said... Reply To This Comment

mkn FREE jom!

http://ikmalira87.blogspot.com/2011/03/perhatian-sape-nak-free.html

renjerkabloi said... Reply To This Comment

muhammad burn: renjer pun banyak bela ikan nie..ikan nie kuat makan!! hehe...

renjerkabloi said... Reply To This Comment

cintabunga: makan free!!?? horeyy jom hehe...

azia said... Reply To This Comment

renjer!!!! ikan nie cantik! hehe bak sekor hahaha..............

renjerkabloi said... Reply To This Comment

azia : ambik je.. nak bape ekor??? right click save huhuhu....

azia said... Reply To This Comment

uwahhhahaha... pandainye!! huhhu...

renjerkabloi said... Reply To This Comment

azia: huhuhu.. trip kenyir di tunda, man ade bg tau ke???

azia said... Reply To This Comment

ade! ok takde hal, next time la hehehe....

renjerkabloi said... Reply To This Comment

azia: ok, pe2 hal nti renjer halo ok... praktis lagi casting tu hehe...

Raidenovich said... Reply To This Comment

kat kampung saya,sungai belakang rumah still ada sebarau.

renjerkabloi said... Reply To This Comment

raidennovich: bagus tu.. pandai2 la jage sungai tu nti msti gempak saiz2 ikan tu..:)

anamizu said... Reply To This Comment

perhhhh byknye renjer dapat! ^^

renjerkabloi said... Reply To This Comment

anamizu: cik ana nak oder ke hihihi...

Muhammad Burn said... Reply To This Comment

renjer... bg tips sikit bela ikan ni dlm akuarium... air camana bgus??? taruk garam biru tu ke.

renjerkabloi said... Reply To This Comment

muhammad burn: kalau nak bela ikan air tawar kne la pilih pam oksigen yang bagus..air jangan gune air paip,seeloknye gune air kolah atau air hujan yang di takung.. masukan garam skit.. kalau bli ikan atau anak2 ikan kat kdai jgn tuang ngn air dari kdai tu.. pastikan kuar ikan tu basuh dan baru dilepaskan ke dlm akuarium..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...