INFO CENDAWAN BUSUT DARI FELDA BESOUT.

assalamualaikum..


-CENDAWAN BUSUT-

cendawan busut atau mushroom..ia tumbuh bermusim ketika hujan dan panas atau hujan pada malam hari..biasanya cendawan ini kerap tumbuh di kebun-kebun kelapa sawit estate dimana tempatnya agak sejuk...ini antara paparan renjer kali ini..koleksi cendawan busut dari felda gunung besout perak..






bila tiba je musim cendawan nie renjer sendiri lah yang akan jadi pembekal no1 untuk peniaga-peniaga kecil-kecilan..kalau tak ada peniaga renjer sendiri yang akan memasarkan cendawan ini.seperti di rawang selangor atau di ipoh perak dengan harga pasaran di bawah rm20 untuk 1kg..






antara menu yang sesuai untuk cendawan ini seperti sup,tomyam,tumis berlada,goreng tepung dan macam-macam lagi lah...


nie la hasil renjer kalau dah tiba musim cendawan..huh! lumayan!


nota: bila-bila korang jumpe je orang jual cendawan nie baik korang beli..sedapp!! trai la korang rase hehe...kalau tak tahu nak masak ape cendawan nie korang trai dlu masak ngn meggi je..perrhh!! nak tahu lagi???

12 komen tak kire kaki pancing:

ckLah said... Reply To This Comment

Salam...
Sangat terpikat dengan cendawan busut tu. Dah lama tak jumpa. mengidam masa mengandung anak ke tiga dulu pun tak terpenuh....nasib baik anak tak meleleh air liur. Hehe.


***Terkenang zaman kanak-kanak, meneroka segala parit dan lubuk merata kampung berbekalkan joran berumpan cacing. Dapat puyu, sepat dan haruan, cukup menerujakan. Tapi dulu lah...20-30 tahun lalu.

renjerkabloi said... Reply To This Comment

cklah: wah ade hobi memancing!:) mmg bes kan kengan cmtu..:)

anamizu said... Reply To This Comment

wahhhhhhhhhhh cendawan!!!!
sedap gile nih kalo msk dgn megi tmyam!!!! adehhhh laporrr..hihi

renjerkabloi said... Reply To This Comment

anamizu: kene tgu musim la hehe..

anamizu said... Reply To This Comment

xpe2..siap sedia menanti..weeee~~

renjerkabloi said... Reply To This Comment

anamizu: hehe tunggu....:)

azia said... Reply To This Comment

sedap cendawan nie..lama dah saye tak makan..banyaknye renjer dapat..

renjerkabloi said... Reply To This Comment

azia: kalau musim je boleh dapat byk cmtu hehe..:)

amin said... Reply To This Comment

salam
mak saya teringin sangat nak makan cendawan busut.
kalau ada cendawan busut, minta call amin di talian 0133644671

sekian

renjerkabloi said... Reply To This Comment

insyallah..:)

Adylla Amer said... Reply To This Comment

Salam, skrg ada x stock cendwan busut. Miami hujan nie. Nk beli. Mekasih

Adylla Amer said... Reply To This Comment

Salam, skrg ada x stock cendwan busut. Miami hujan nie. Nk beli. Mekasih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...