INFO TENTANG UDANG GALAH







assalamualaikum....




-UDANG GALAH-

udang galah atau nama saintifiknya macrobrachium rosenbergii merupakan sejenis udang air tawar yang boleh di ternak secara komersil... bagi pemancing seperti renjer untuk memburu udang nie kene lah banyak meredah hutan paya untuk ke tempat yang btul-btul menarik..di sini renjer paparkan antara koleksi renjer untuk trip udang galah..






tengok la saiz XXXL jenggo nie..jelas kepuasan terpampang di wajah itu hehe....
untuk harga udang ni, ia boleh mencecah sekitar rm35 per kg.. mahal ke?? tak la sgt kot kan..hehe..







untuk belajar teknik-teknik untuk mengail udang nie atau umpan terbaik,
korang jangan la nak malu-malu bertanya renjer..
siap sedia untuk sharing2 ilmu..hehe
syaratnye kene la ade disiplin dlu..
dapat anak-anak udang yg baru nak kenal dunia tu kene la lepaskan..
tuk mase depan jugak..
kang tak merase pulak nak tengok udang yang besar-besar..hehe






NOTA: kalau korang dapat la udang nie..korang nak masak ape ye????

18 komen tak kire kaki pancing:

anamizu said... Reply To This Comment

arrhhh udang galah pulak!!!!
kenape smue ikan besar2 & udang besar2 suke sangkut kat pancing renjer ha?????ngeeee~~

renjerkabloi said... Reply To This Comment

anamizu: entah la,murah rezeki kot hehe..

Anonymous said... Reply To This Comment

lubuk cantik la tu?? huhu..sedap wat tomyam..:)

renjerkabloi said... Reply To This Comment

memang sedap la hehe..:)

azia said... Reply To This Comment

sedap tu udang galah!! kalau dapat kat saye tentu dah jdi lauk masak tomato hehe..tahniah renjer..:)

renjerkabloi said... Reply To This Comment

azia: lagi sedap tu hehe..

wida said... Reply To This Comment

ish goreng kunyit jer pon sedap ni

renjerkabloi said... Reply To This Comment

wida: a.ah tu pun dah ok kan..:)

Azuan said... Reply To This Comment

terbaiklah..

renjerkabloi said... Reply To This Comment

azuan: memang terbaik!! hehe..:)

man said... Reply To This Comment

wah udang pun badau2!!

renjerkabloi said... Reply To This Comment

man: kalau udang jenggo la man hehe..:)

Anonymous said... Reply To This Comment

assalamualaikum abg renjer...nk tya ckit ni..mancing udang ni mmg kna pkai joran kecik ker? joran besar xleh?? n...1 lg...pe saiz n jenis mata kail yg terbaik utk mancing udang?

renjerkabloi said... Reply To This Comment

w,salam..

xkisah panjang mane rod tu,jnji rod joran pakai yang jenis lembut sedikit..tali halus dan prambut pun halus..mata kail jngn guna yg besinya terlalu kasar..batu pun gunakan yang halus,lbih kurang saiz 3.. kene bijak memilih lokasi..jgn mancing dikawasan arus deras..

rejer selalu gunakan mata kail jenis egle wave dx.. saiz 5,6,7..

Anonymous said... Reply To This Comment

klu cm2...tali 20 paun blh x pkai?? mmm...pe2 pn thanks atas tunjuk ajar abg renjer..

renjerkabloi said... Reply To This Comment

tali ikut kesesuaian mesin..20 paun pun dah ok,lagi halus lagi bagus...

aber said... Reply To This Comment

salam abang renjer,
udang galah ni kalau dah masuk perangkap bubu,dia memang tak keluar balik ke?
biasa umpan apa yg paling menjadi...

dgr cakap kelapa bakar atau kepala ikan kering memang menjadi...hehe

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@aber tgk jenis bubu jugak la..kt tempat renjer udang ni bermusim...klu dah musim umpan ape mcg pun dia akan makan :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...