INFO TENTANG IKAN KETUTU/IKAN UBI


assalamulaikum..


-IKAN KETUTU-



Ikan ketutu (Marbled Goby)atau juga di kenali sebagai ikan Ubi bagi di negeri sebelah Pantai Timur, juga terkenal di kalangan masyarakat cina dengan nama "Sun Hock". ikan ini juga dari spesis air tawar yang banyak mendiami lombong,paya-paya sungai dan juga telah banyak di ternak untuk tujuan komersial...



ikan ini cukup bernilai selain dari ikan Kelah kerana rasa isinya yang lazat serta berhasiat.. untuk menduga ikan ini juga bukanlah mudah kerana ia bukan sejenis ikan yang aktif dan sentiasa menunggu ikan-ikan kecil yang hampir dengannya untuk di jadikan makanannya...
bagi kaki pancing seperti renjer sendiri mengakui kebanyakannya berjaya mendaratkan ikan ini dengan cara tidak sengaja atau tidak menjangka...


Ikan ini juga boleh mencecah sehingga ratusan ringgit untuk yang bersaiz mencecah 1kg ke atas...mahal tu...hehehe...

nota renjer: pernah ke sape-sape merasa ikan mahal nie????


26 komen tak kire kaki pancing:

nescafe_ais said... Reply To This Comment

Dapat ni..xmakan dah..jual je...hehhe

renjerkabloi said... Reply To This Comment

nescafe_ais: hahaha same la..

Asmoham said... Reply To This Comment

xpenah dapat.. dok tgk org dapat je.. mmg sedap sgt ke?

renjerkabloi said... Reply To This Comment

asmoham: sedap la kot..sebap tu mahal...:) renjer pun tak pernah rase..

man said... Reply To This Comment

ikan ni memang susah nak mancing pun..kalau dapat tu kire nasib je hehe...:)

renjerkabloi said... Reply To This Comment

man: tau takpe hehe..pernah ke dapat ikan nie???

man said... Reply To This Comment

pernah..tapi kecik je..saya lepaskan balik..^^

renjerkabloi said... Reply To This Comment

man : bagus la mcm tu hehe..mancing kat mane????

man said... Reply To This Comment

kat lombong..ikut kawan mancing ikan tilapia,trai umpan anak udang tau2 dapat ikan tu hehe...

renjerkabloi said... Reply To This Comment

mesti tak sangke kan??? tarik2 dah ade hehe..

man said... Reply To This Comment

memang pun hehe...

renjerkabloi said... Reply To This Comment

man: cina suke ikan nie, mahal! 1kg je rm60 ke atas...

man said... Reply To This Comment

mahal tu!! kalau tau saye jual je..

renjerkabloi said... Reply To This Comment

tapi ikan nie ade harga kalau 1kg ke atas je....yang kecik2 kalau dapat kite lepaskan je..:)

azia said... Reply To This Comment

ikan mahal tu!! renjer blnje la sekor hihihi...

renjerkabloi said... Reply To This Comment

azia: boleh2! hik3.. tpi taktau la bile boleh renjer dapat hahaha....:)

anamizu said... Reply To This Comment

perrhh! gile mahal ikan ni!!

renjerkabloi said... Reply To This Comment

anamizu: mahal je tak gile hehe...:)

Snakehead said... Reply To This Comment

Baru kejap td mkn ikan ketutu ni..biasa jgk dpt ikan ni,tp plg besar dpt pn stgh kilo je.mmg xdek market utk ikan kecik..ikan ni isinya lembut.tulang pn xbyk.sisik halus2.plg sedap dibuat masak stim.meletop..

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@Snakehead : isi ikan ni mmg terbaik la, sbap tu harga ikan ni mahal sikit.. kasi stim limau mmg meletop la rasenye :P

Anonymous said... Reply To This Comment

Sy selalu mkn ikan ketutu ni jika balek umah di bukit merah.memang sedap.

AIMAN (X2Y) said... Reply To This Comment

ikan sedap masak stim . berebut satu famili

Poji said... Reply To This Comment

Dulu memang kegemaran saya memancing ikan ni...sebenar cara yang paling sesuai adalah jigging dengan sikit ubah suai...pakai umpan nak seluang cucuk perut biar keluar darah baru jig di tempat yang berpotensi....cari buih...lagi besar buih lagi besar ketutu nya....

Poji said... Reply To This Comment

Dulu memang kegemaran saya memancing ikan ni...sebenar cara yang paling sesuai adalah jigging dengan sikit ubah suai...pakai umpan nak seluang cucuk perut biar keluar darah baru jig di tempat yang berpotensi....cari buih...lagi besar buih lagi besar ketutu nya....

Unknown said... Reply To This Comment

rasa ikan ni...perghh...mcm kerapu...tapi mcm lagi sedap dr kerapu..masa duk langkawi..asyik tibai kerapu je..sbb tau ikan sedap..macing kerapu dpt je buat stim...balik kg..mancing sungai tersangkut ikan ubi..dekat 2kg..member nak beli rm120..saya taktau knp mahal sgt..takmau jual..balik rumah aci gambel je masak stim..rupanya..perghh...no wonder mahal gila..mmg superb..skang sy mmg ketagih ketutu ni...tapi kalu mancing dpt bawah sekilo..lepaskan balik le...atas 1kg baru bawa balik..tahan pukat naga..konpom dpt..letak kat pintu sungai ...

Akil Nash said... Reply To This Comment

nak jual ikan ni kat mana?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...