KELAPA SAWIT NO 1





ASSALAMMUALAIKUM..




-renjer-
|


Satu bulan dua kali renjer turun kekebun sawit kepunyaan abah renjer..sekali kait boleh dapat paling kurang lima tan..kalau dua kali kait, jadinya sepuluh tan..harga sawit pulak sekarang mencecah rm700 per tan dan di darab pulak lagi dengan sepuluh tan tu, ha brape dah tu??? alhamdulilah la rezeki kami menjadi peneroka felda..hehe

kenapa sawit no 1 ?? ya no 1 bagi kami.. selain sawit adalah punca pendapatan peneroka dan juga pekebun kecil, ia juga adalah penyumbang terbesar dalam negara kita..btul la kan??




tapi tak ramai anak-anak muda sekarang mahu mengusahakan kebun sawit ni..maklum la macam indon kate deme hehe..tapi renjer dah takde pilihan..jaga keluarga..puas dah renjer merantau dulu kerja merata..last-last sawit jugak kerja paling banyak mase terluang..sebulan habis kuat 10 hari je ke kebun tu..selebihnya dah boleh turun ke sungai la hehe..

dah la sawit ni mahal bagus pulak tu dijadikan umpan untuk ikan-ikan sungai..pandai peram pandai pilih sawit yang betul-betul cantik pasti sawit tu no 1 jugak bila dijadikan umpan hehe..





nota renjer : no1 sawit ni mahal no1 sawit ni umpan terbaik..
yang tak no 1 duri die..kalau terpijak durinye meraung la..hehe





14 komen tak kire kaki pancing:

anamizu said... Reply To This Comment

DURI die mmg terbaekla kalo kena! :P
bersyukur kita jadi anak FELDA kan
renjer kan? hehehe~




cik ana

renjerkabloi said... Reply To This Comment

cik ana : alhamdulilah la kan... :)

n0n0n said... Reply To This Comment

yeah....kelapa sawit komoditi terbaik malaysia....try la FCPO kat bursa malaysia skali bro renjer...mahal gak...hehehehe...btw sy try buat umpan sawit peram tp xjd la...kne elak bg kne cahaya ke?

renjerkabloi said... Reply To This Comment

nonon : wah btul tu :)

peram sawit kalau dalam plastik jgn ade udara..jgn bukak sebelum btul2 jadi..

Keong said... Reply To This Comment

macam mana nak jadi peneroka Felda ?

n0n0n said... Reply To This Comment

kalo peram dalam bekas lak mcm mana?

fiezah91 said... Reply To This Comment

wooo. kelapa sawit boleh buat umpan ek?terbaik la gini

renjerkabloi said... Reply To This Comment

keong : tu renjer kurang pasti la..tah macam mane ye,,

renjerkabloi said... Reply To This Comment

nonon : boleh peram dalam balang,tpi jgan ada udara dalam balang tu,,sumbat gune paper lame ke..

renjerkabloi said... Reply To This Comment

fiezah91 : umpan terbaik untuk ikan2 sungai..macam nak cube je hehehe... :)

siti kektus said... Reply To This Comment

tp bulan lepas harga sawit turun sikit kan. tak sampai 600 pon. tapi tak pe. itu kan rezeki. ;)


hari tu abah kite kait buah sawit, entah macam mana nak elak pelepah sawit yang jatuh, tiba2 dia tersadung, tak pasal dia pulak jatuh dah terkena pada tunggul kayu. dah luka belakang badan abah. kesian. hukhuk

ops. trpnjang pulak. ;)

renjerkabloi said... Reply To This Comment

siti kektus : mcm tu la harga sawit..harga nak naik mmg susah tapi harga nk turun kejap je..

siti : orang felda jugak ye??

kerja sawit ni memang nak kena banyak hati2 :)

Alif Saufi said... Reply To This Comment

terbaikla renjer,
dah try,tp x bt umpan,lenyek n tabur,
klo gna bt umpan,
jelawat,lampam,tengas,baung confirm sapu sawit nie

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

@Alif Saufi tu la, setakat ni buah sawit la umpan terbaik bg renjer klu untuk ikan2 sungai ni..cuma cara2 nk guna je kne betul :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...